Baggerbitter bij opening haven Hardinxveld
Een daverende klap van het confettikanon betekende vrijdag de officiële heropening van de gemeentehaven van Hardinxveld-Giessendam. Het baggerbitter, een „stevig goedje, zo’n 32 procent”, ging van hand tot hand. De gemeente had wat te vieren. Het uitbaggeren van de haven is afgerond. En dat op een even goedkope als innovatieve manier.
Een jaar of tien geleden bleek de haven van Hardinxveld-Giessendam hard toe aan een flinke baggerbeurt. „De haven slibde dicht. Een probleem voor de thuisvloot, de bedrijven in de haven, maar ook de Koninklijke Schuttevaer -belangenbehartiger van de beroepsbinnenvaart- trok aan de bel”, schetst wethouder T. Boerman de situatie aan het eind van de vorige eeuw.Het uitbaggeren van de gemeentehaven dreigde een dure grap te worden, vooral vanwege de afvoer van de verontreinigde baggerspecie. „We werden niet geplaagd door rijkdom. En krapte leidt tot creativiteit”, stelt Boerman vast. Desondanks duurde de zoektocht naar een goedkope variant zo lang dat Schuttevaer andermaal aan de bel trok. „We wilden niet traditioneel baggeren. We zijn toen net zo lang met alle betrokkenen gaan brainstormen tot we een alternatief hadden.”
Grof-voor-fijn
Uiteindelijk droeg toenmalig Schuttevaerbestuurder A. Kamsteeg de oplossing aan. Hij herinnerde zich dat er zand op de bodem van de Hardinxveldse haven moest liggen. Vanuit die wetenschap ontwikkelde aannemer Van den Herik in overleg met Rijkswaterstaat de grof-voor-fijnmethode. Daarbij werd de specie niet op de bekende manier gebaggerd en afgevoerd.
Eerst werd het zand onder de bagger naar boven gehaald. In het depot dat daardoor ontstond, werd de bagger gestort. De voordelen van deze innoverende aanpak zijn legio. De haven kwam weer op diepte, de verontreinigde baggerspecie hoefde niet te worden afgevoerd, terwijl het zand uit de haven werd verkocht. „We hebben ervoor gezorgd dat het niet vermengd werd met de specie. Het zand was van prima kwaliteit. Het is zelfs tot in Parijs verkocht. Daarmee werd het zand de kostendrager van het project”, aldus J. Huijbers, directeur van aannemer Van den Herik, die er tot 2017 voor zorgt dat de haven op diepte blijft.
Op het diepste punt is de haven nu 10 meter diep, met een gemiddelde van 8 meter, terwijl de diepte aan de kanten aanzienlijk minder is. Het hele project kostte de gemeente 80.000 euro. Boerman: „En daar gaan mogelijk nog subsidies van af. Normaal betaal je voor een dergelijke klus twee ton of meer.” De portefeuillehouder adviseert andere gemeenten te onderzoeken of de grof-voor-fijnmethode ook bij hen bruikbaar is. „Veel havens zijn niet op de gewenste diepte. Dit kan een goedkope oplossing zijn.”
Toekomst
Overigens buigt politiek Hardinxveld zich de komende periode over een nota waarin wordt ingegaan op de toekomst van de gemeentehaven. Er zijn drie opties: de haven vooral voor recreatie gebruiken, de gemeentehaven alleen bedrijfsmatig benutten of een combinatie zoeken van deze mogelijkheden. De in de haven gevestigde bedrijven willen graag uitbreiden, terwijl Schuttevaer ruimte claimt voor zijn leden. „Het wordt een hele klus om de goede richting te kiezen. In ieder geval is er nader financieel onderzoek nodig”, voorspellen de aanwezige raadsleden.