Onbemande shuttle jaartje vervangen door taxibusjes
De proef met het onbemande voertuig dat via een vast traject tussen een Rotterdams metrostation en bedrijfsterrein Rivium heen en weer rijdt, wordt weer verlengd. Onderdeel van die verlenging is onder meer dat het traject wordt verbreed. De reizigers met de zogenoemde Peoplemover worden daardoor volgend jaar tijdelijk met taxibusjes vervoerd.
De parkshuttle begon begin 1999 officieel met het vervoeren van passagiers. Al snel bleek de shuttle nogal wat kinderziekten te hebben. Zo stopte de shuttle in het begin voor elke konijn of zelfs boterhamzakje dat het oog onder het wagentje op het 1200 meter lange traject detecteerde. Bovendien was de capaciteit van het wagentje erg klein: er konden maar acht mensen mee die vaak lang op de volgende shuttle moesten wachten. Al snel werden grotere wagentjes ingezet.
Die moeten nu weer groter worden en bovendien worden het er meer. Zes wagentjes moeten elk twintig mensen gaan vervoeren. Dat betekent wel dat het traject breder moet worden zodat er ook twee shuttles langs elkaar kunnen rijden. Ook wordt het traject verlengd met vijfhonderd meter zodat ook mensen op verder weggelegen bedrijven met de Peoplemover meekunnen.
Gemeenten, Stadsregio, Connexxion en het Rijk steken gezamenlijk opnieuw bijna 14 miljoen gulden in de uitbreiding van de shuttle. Dat komt bovenop de ruim 10 miljoen die al eerder in het project werd gestoken. Volgens een woordvoerder van de Stadsregio wordt de proef voortgezet en wordt er extra geld in gestoken met het oog op de toekomst. Het systeem zou als het goed werkt een goede vorm zijn van openbaar vervoer zijn in de alsmaar drukker wordende steden, zo zei hij.