Asociaal weggedrag gaat gereformeerde gezindte niet voorbij
Hoewel het maar een kleine groep betreft, neemt asociaal gedrag in het verkeer toe, stelt Jan Labruyere. Helaas gaat deze problematiek de gereformeerde gezindte niet voorbij. Hij reageert op het interview met motorrijder Roger van de Werff (RD van 18 september).
Met waardering heb ik kennisgenomen van het interview met Van de Werff. Zijn bewering dat de meeste motorbestuurders niet kunnen rijden, vind ik echter op zijn minst aanvechtbaar. Volgens mij ligt het echte probleem ergens anders.De individualistische mens is steeds minder bereid zich aan regels te houden. Variërend van het bewust plegen van ’geringe’ strafbare feiten tot grote excessen. Sommigen zoeken zelfs bewust grenzen op om te zien hoe ver ze daarbij kunnen gaan. De huidige voertuigtechniek, in combinatie met welvaart, geeft mensen de gelegenheid te beschikken over voertuigen met absurde vermogens- en acceleratiewaarden. Snelheden tot ver boven de 200 kilometer per uur zijn dan geen uitzondering.
Mensen zoeken individueel of in groepsverband meer en meer een kick in het bereiken van steeds extremere dingen. Autobestuurders overigens niet minder dan motorrijders.
Bijkomend probleem is dat sommige bestuurders wel beschikken over een heel goede voertuigbeheersing, maar zich asociaal gedragen. Dat begint op de fiets, later op de brommer of de scooter en gaat vervolgens door in de auto of op de motorfiets. Tel daarbij op de files en het korte lontje van de hedendaagse gestreste mens. Het komt steeds vaker voor dat mensen naar aanleiding van een verkeersaangelegenheid met elkaar op de vuist gaan of elkaar bedreigen.
Toch is het goed om te relativeren. Op het grote aantal voertuigbestuurders is het slechts een klein, zij het groeiend, deel dat asociaal verkeersgedrag vertoont. Motorrijders roepen vaak irritatie op bij andere weggebruikers. Helaas geeft een kleine groep daar ook werkelijk aanleiding toe. Het overgrote deel van de motorrijders verplaatst zich echter op veilige wijze in het woon-werkverkeer of geniet van een toertocht door een mooie omgeving.
De meeste motorrijders rijden defensief en kijken niet alleen voor zichzelf maar ook voor de ander omdat ze zich extra bewust zijn van hun kwetsbaarheid. Veel ongevallen waar motorrijders bij betrokken zijn, worden veroorzaakt door andere weggebruikers. Een ander punt is dat de motorfiets vele voordelen biedt bij het huidige file- en parkeerprobleem.
Praktijkervaring
Iemand die het rijbewijs pas gehaald heeft, beschikt over een basis; de echte praktijkervaring moet dan nog volgen. Dit is vaak de periode waarin ook de groei naar volwassenheid plaatsvindt. Het is belangrijk om de kennis en vaardigheden voor deelname aan het verkeer bij te houden. Er zijn cursussen, trainingen en goede lectuur beschikbaar. Iemand die echter denkt dat hij het allemaal al zo goed kan en weet, heeft daar niet zo veel behoefte aan.
Helaas gaat deze problematiek de gereformeerde gezindte niet voorbij. We kunnen dit plaatsen in het rijtje van overmatige alcoholconsumptie, ordeproblemen en het steeds minder willen leven naar Gods geboden. Het werkelijke probleem ligt echter dieper. Het is van het grootste belang om bij de opvoeding thuis en op school, maar ook in catechese en prediking, aandacht te besteden aan de normen en waarden die de Heere ons in Zijn Woord leert. Samengevat: God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf.
De auteur is brigadier bij de verkeerspolitie Zeeland en zowel beroepsmatig als privémotorrijder.