Uitstel CO2-eisen auto’s onzeker
Autofabrikanten in Europa krijgen waarschijnlijk toch geen uitstel en uitzonderingen van strengere CO2-eisen. De Europarlementscommissie voor milieu stemde donderdag tegen het uitstel van drie jaar waartoe de commissie voor industrie eerder had gestemd. Ook ging er een streep door uitzonderingen voor kleinere fabrikanten zoals Ferrari.
„Een grote overwinning voor het milieu", oordeelde Europarlementslid Corbey (PvdA). SP’ster Liotard: „We hebben de autoindustrie een platte band bezorgd. De nieuwe normen zijn best haalbaar voor de fabrikanten, al maken ze dan misschien iets minder winst".De Europese branchevereniging van autofabrikanten reageerde teleurgesteld. De organisatie meent dat de politici de toekomst van de autoproductie in Europa bedreigen. „Dit is slecht nieuws voor Europa, vooral nu de economische omstandigheden verslechteren".
De milieucommissie in het parlement wil dat nieuwe auto’s hooguit 120 gram CO2 per kilometer uitstoten in 2012. Nu is dat nog bijna 160 gram. Nieuw is dat de parlementscommissie een bindende norm van hooguit 95 gram per kilometer vraagt in 2020.
Door de verschillende meningen in het parlement is naar verwachting een plenaire stemming in oktober nodig, vooruitlopend op onderhandelingen met de EU-landen over een compromis.
Buitenweg (GroenLinks) hoopt toch dat het hele Europarlement de uitspraak van de milieucommissie straks overneemt in oktober. Ze is ook blij met de voorgestelde boetes voor fabrikanten die de normen niet halen. Vanaf 2015 zal die boete 95 euro bedragen per gram CO2 die te veel wordt uitstoten per auto.
Het autoverkeer zorgt voor een zevende van de CO2-uitstoot in de Europese Unie. Het is daarmee een van de grotere bronnen van het broeikasgas, dat bijdraagt aan de gestage opwarming van de aarde.