Eerste testvlucht A400M opnieuw vertraagd
De eerste testvlucht van het nieuwe Europese militaire transporttoestel A400M is opnieuw uitgesteld. Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS wijt de vertraging aan problemen met de ontwikkeling van de enorme turbopropmotoren voor het toestel. Dat maakte EADS donderdag bekend.
EADS wilde eigenlijk de eerste proefvlucht voor het einde van dit jaar laten plaatsvinden, nadat die eerder al bijna een jaar werd opgeschoven. Het is niet duidelijk wanneer de eerste testvlucht gepland staat. Dat hangt volgens EADS af van de inzetbaarheid van de propelloraandrijving van het toestel en de resultaten van testen met de motor. De eerste testen met draaiende motoren moeten in de komende weken beginnen, aldus het moederbedrijf van vliegtuigbouwer Airbus.De A400M moet de opvolger worden van de Amerikaanse Lockheed C-130 Hercules, die al enkele decennia het werkpaard is van de belangrijkste Europese krijgsmachten. Oorspronkelijk zou de eerste A400M in oktober 2009 aan de Franse luchtmacht worden afgeleverd. De A400M is het grootste militaire project van EADS, waaraan 20 miljard euro is besteed.
De turbopropmotoren voor de viermotorige A400M worden ontwikkeld door een consortium van vier Europese vliegtuigmotorbouwers, waaronder het Britse Rolls-Royce, het Franse Safran en het Duitse MTU Aero Engines. De problemen doen zich vooral voor met de software voor de motoren. Het zijn de grootste propellormotoren die ooit zijn gebouwd voor een westers toestel met een vermogen van ieder ruim 11.000 pk. De propellors hebben een diameter van meer dan vijf meter.
De eerdere vertragingen met de A400M leidden eind vorig jaar al tot voorzieningen van 1,4 miljard euro bij EADS. Het concern liet donderdag weten vast te houden aan zijn winstverwachtingen voor de rest van het jaar.
Naast Frankrijk zijn Duitsland, Groot-Brittannië, Turkije, Spanje, Luxemburg en België afnemers van het toestel. Ook Zuid-Afrika en Maleisië hebben orders geplaatst voor het vrachtvliegtuig. In totaal liggen er 192 bestellingen voor de A400M. De assemblage vindt plaats in het Spaanse Sevilla.
De A400M kan meer vracht vervoeren en over langere afstanden dan de C-130. Het vliegtuig moet ook een concurrent worden voor de C-17 Globemaster van Boeing. Het A400M–transporttoestel kan tevens worden ingezet als brandstoftanker.