Vodafone zwijgt over succes mobiel internet
Vodafone Libertel wil niets zeggen over de populariteit van zijn nieuwe internetdienst. Ruim twee weken geleden introduceerde het telecombedrijf Vodafone-live.
„De belangstelling in de eerste weken is meer dan verwacht. Ook zien we dat mensen i-mode verruilen voor Vodafone-live”, aldus marketingdirecteur F. Rövekamp tijdens de presentatie van de winstcijfers van Vodafone Libertel maandag. „Via deze dienst kunnen klanten mobiel internetten, bellen, sms-en en foto’s maken, verzenden en ontvangen.”
Vodafone is volop bezig met de bouw van het UMTS-netwerk. Hierdoor stegen de investeringen in materiële vaste activa van 57 miljoen tot 74 miljoen. De nieuwe technologie maakt supersnel mobiel internet mogelijk. In tegenstelling tot andere telecombedrijven heeft Vodafone nog geen afschrijving gedaan op de UMTS-licentie en de benodigde investeringen. Dat gebeurt wanneer Vodafone begint met UMTS-dienstverlening in de eerste helft van 2003.
Vodafone Libertel heeft over de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar een nettowinst behaald van 139 miljoen euro. In vergelijking met de winst van 55,1 miljoen euro over de eerste helft van vorig jaar betekent dat een stijging van 153 procent. De omzet steeg 13 procent tot 748 miljoen euro, zo heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.
Het aantal abonnees steeg met 13 procent tot 1,2 miljoen, het aantal prepaid-klanten nam juist iets af. Abonnees leveren meer op dan klanten met een prepaid-kaart. De gemiddelde opbrengst per klant nam het eerste halfjaar met 14 procent toe tot 36,50 euro. Bij vaste abonnees lag de gemiddelde opbrengst zelfs op ruim 67 euro.
Ook het Britse moederbedrijf Vodafone heeft het een stuk beter gedaan dan was verwacht. Het telefoonconcern maakte vanmorgen bekend dat in de eerste helft van het op 1 april begonnen boekjaar een winst voor belastingen heeft behaald van 4,25 miljard pond sterling (6,67 miljard euro). Dit resultaat is 41 procent hoger dan in de eerste helft van het boekjaar 2001/2000.
Vodafone zegt over de hele wereld nu 107 miljoen klanten te hebben, 13 procent meer dan vorig jaar. De omzet nam toe met 67 procent tot bijna 15 miljard pond (23,5 miljard euro). De omzetgroei is zo sterk doordat Vodafone de cijfers van de activiteiten in Japan in zijn resultaten heeft meegenomen.