NBG promoot lezen Bijbel met glossy
Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) brengt woensdag het tijdschrift ”Hemel” uit met als doel mensen over te halen de Bijbel te lezen.
Het tijdschrift ”Hemel, glossy die verder kijkt”, zoals het officieel heet, komt eenmalig uit en wordt gepresenteerd in de Amsterdamse Vondelkerk. Het is gedrukt naar aanleiding van de Bijbel10daagse die gehouden wordt van 24 oktober tot 3 november.De doelgroep is volgens C. J. Visser, directeur van het NBG, „mensen die normaal nooit met het Evangelie in aanraking komen. Meer dan 50 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een Bijbel gelezen. Met hen zoeken we contact.”
Visser realiseert zich dat de naam van het tijdschrift provocerend kan werken. „Ons is verteld dat dit de enige manier is om in deze mediawereld aandacht te trekken. Onze organisatie heeft ook veel activiteiten voor christenen, maar nu willen we in het bijzonder de seculiere wereld bereiken.”
Visser benadrukt dat er geen „persoonsverheerlijking” in het blad voorkomt, „zoals in de meeste andere glossy bladen. Aan de andere kant is het ook geen informatief Bijbelblad.”
Het „laagdrempelige” blad neemt een tussenpositie in. Behalve een interview met een bekende voetballer staat er ook het Bijbelverhaal van de barmhartige Samaritaan in. Verder bevat het blad een bon om met korting een Bijbel aan te schaffen als mensen meer interesse hebben.
Het blad, dat een oplage heeft van 100.000 exemplaren, komt vanaf woensdag in supermarkten en boekhandels te liggen. Ook wordt een exemplaar naar alle kerken gestuurd, aldus Visser. „Gemeenteleden kunnen met korting meerdere exemplaren van het tijdschrift bestellen en vervolgens verspreiden onder hun ongelovige buren en vrienden. Daarbij sturen we met het blad een begeleidende brief met aanwijzingen mee hoe ze hun seculiere omgeving kunnen bereiken met het Evangelie.”