Een Nieuwe Waterweg van 1,5 meter breed
Doet-ie het of doet-ie het niet? Zaterdagmiddag, even na halfzes, is het geen vraag meer. Onder grote belangstelling sluit de Maeslantkering ter hoogte van Hoek van Holland de Nieuwe Waterweg af. De grootste deuren ter wereld behoeden het achterland tegen overstroming.
De 22 meter hoge en 210 meter lange keringswanden worden door een frame van in totaal 237 meter stalen buizen, elk met een lengte van 1,80 meter, de Nieuwe Waterweg in getrokken. Bij elkaar opgeteld zijn de buizen bijna net zo hoog als de Eiffeltoren in Parijs.Elke wand is opgebouwd uit 15.000 ton staal en draait op het grootste bolscharnier ter wereld. De gietijzeren scharnieren hebben een doorsnee van 10 meter. In Nederland was er bij de bouw van de kering in 1991 geen gieterij die dat aankon. Vandaar dat de bolscharnieren in het Oostblok zijn gegoten.
Lek
Na een halfuur zijn de keringswanden elkaar tot op 1,5 meter afstand genaderd. Het werk van de tandwielen van de locomobiel, een soort motor, zit erop.
„De keringswanden blijven zo staan”, zegt Alwin Nijhuis van Rijkswaterstaat. „De deuren mogen niet tegen elkaar stoten. Het heeft ook te maken met de dynamiek van het water. Een storm kan het water zo opzwepen dat het met 35.000 ton tegen de wand drukt. Als we de wanden tot op de laatste centimeter sluiten, zijn ze niet bestand tegen de hogere druk. Het lek dat door de spleet overblijft, is ongeveer ( is0(
2,5 procent van de totale waterkerende oppervlakte.”(is2m(
De Maeslantkering, de laatste grote schakel van de Deltawerken die in 1997 gereed kwam, sluit deze zaterdagmiddag de 360 meter brede Nieuwe Waterweg op het smalste punt af. De rivier is hier 17 meter diep. Als de kering is gesloten, zijn de holle wanden na zes minuten volgelopen met water en na een halfuur tot op de bodem van de Waterweg gezakt. Ze steken 5 meter boven het water uit.
Zodra het hoogwater voorbij is, wordt elke keringswand door 26 pompen leeggepompt. De constructie gaat dan weer drijven, waarna de locomobielen beide deuren terugduwen in hun dok. Dat gebeurde zondagochtend vroeg.
Functionele test
Ieder jaar, voordat het stormseizoen begint, ondergaat de Maeslantkering deze functionele test. De zogenaamde functioneringssluiting is bedoeld om eventuele technische of organisatorische problemen aan het licht te brengen, zodat deze nog voor het stormseizoen kunnen worden verholpen. Ongeveer 4000 belangstellenden woonden de test bij.
Tegelijk met de Maeslantkering is de Hartelkering bij Spijkenisse afgesloten. Beide keringen, in de volksmond samen de Europoortkering, beschermen ongeveer (is0(
1 miljoen mensen in Rotterdam, Dordrecht en de steden daar omheen tegen de stormvloed.(is2m(
Tot nu is de Maeslantkering nog maar één keer gesloten geweest in verband met de hoge waterstand. Dat was toen bij stormachtig weer vorig jaar november het water 3 meter boven NAP kwam. Bij een dergelijke te verwachten hoge waterstand wordt al lang van tevoren het Haven Coördinatiecentrum gewaarschuwd, het operationeel team opgeroepen en de scheepvaart stilgelegd. Aan de hand van het tij en de stroming bepaalt de computer wanneer de kering dichtgaat.