Justitie bestrijdt tappen advocaten
’s-HERTOGENBOSCH (ANP) - De top van het openbaar ministerie, het college van procureurs-generaal, wil in tapkamers van de politie een systeem van nummerherkenning invoeren om het afluisteren van advocaten tegen te gaan. De huidige praktijk, waarin getapte gesprekken achteraf worden vernietigd, voldoet niet meer.
Dat zei de voorzitter van het college, Brouwer, vrijdag op het jaarcongres van de Nederlandse Orde van Advocaten in ’s-Hertogenbosch. Volgens Brouwer biedt het huidige systeem van vernietiging achteraf onvoldoende garanties dat het verschoningsrecht van advocaten „te allen tijde wordt beschermd.”De discussie over het tappen van gesprekken tussen advocaten en hun cliënten in strafrechtelijke onderzoeken woedt al enige jaren. Vorig jaar strafte de rechter het OM in een grote strafzaak tegen de Hells Angels af, nadat was gebleken dat een enorme reeks van dergelijke gesprekken tegen de regels in niet was vernietigd maar bewaard gebleven. Ook daarna nog dienden zich vergelijkbare gevallen aan.
Twee weken geleden bepaalde de civiele rechter in Den Haag in een door de Nederlandse Vereniging van Strafrechtadvocaten (NVSA) aangespannen procedure dat het OM onrechtmatig met vertrouwelijke advocatencommunicatie omgaat. De rechter droeg justitie op binnen drie maanden maatregelen te nemen.
Brouwer erkende op het ordecongres dat de huidige procedure „over te veel schijven” gaat en „te complex” is. „Zo kan ik niet garanderen, dat het niet nog eens ernstig misgaat.” Hij benadrukte dat er aan de kant van politie en justitie geen sprake is van „boze opzet”, wel van „slordigheid, miscommunicatie en overwerktheid.”
Het OM zal aan minister van Justitie Hirsch Ballin adviseren het nummerherkenningssysteem in te voeren, aldus Brouwer. Met dat systeem zal de tap automatisch worden stopgezet als er contact is tussen een verdachte en een telefoonnummer van een advocaat dat bekend is bij politie en justitie.
De advocatuur heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid in het nieuwe systeem, waarschuwde Brouwer. Hij wees erop dat er gevallen bekend zijn van advocaten die hun clientèle bewust gebruik laten maken van hun telefoon. Brouwer zei benieuwd te zijn naar de oplossingen van de advocatenorde voor dit probleem.
NVSA-voorzitter Röttgering is blij met het voorgenomen advies van Brouwer. Of het waterdicht is, moet de praktijk uitwijzen. „Technisch zitten er nogal wat haken en ogen aan”, aldus Röttgering. Tegen misbruik van advocatenlijnen moet hard worden opgetreden, vindt zij. „Advocaten zullen meer dan vroeger op hun telefoon moeten letten.”