Vlottere Barbie met groter hoofd en spijkerbroek
Fabrikant Mattel presenteert deze maand een nieuwe barbiepop. De onder schulden gebukt gaande onderneming wil met een moderner geklede pop de verkoopcijfers opschroeven.
De uit 1959 daterende barbiepop krijgt een iets groter hoofd, iets dikkere lippen en ze zal zich in een modieuze spijkerbroek hullen in plaats van in de gebruikelijke chique avondkleding. Barbie behoudt evenwel haar opmerkelijk lange benen en kleine voetjes.
De aandelen van de firma zijn met driekwart in waarde verminderd in de afgelopen tien jaar. Mattel ’verslikte’ zich in de informatica door 3,8 miljard dollar te betalen voor de Learning Company, dat educatieve computerprogramma’s maakt. De aankoop bleek een ramp voor de Barbie-makers.
Dit jaar gaat het al beter, mede door afstoting van onderdelen van Learning Company en door betere verkoopcijfers. Een aantal fabrieken is van de VS verhuisd naar Mexico, waar de lonen lager zijn. De nieuwe Barbie moet de onderneming er weer helemaal bovenop helpen.