Creationisme en seksuele voorlichting
De inhoud van de vakken op scholen in Engeland haalt niet vaak de Nederlandse media. Gisteren was het echter twee keer raak. Creationisme hoort niet thuis in de biologieles, stelde een belangrijke groep wetenschappers - en een positieve sfeer rond homoseksualiteit moet kinderen al vanaf de basisscholen ingeprent worden, klonk het vanuit andere wetenschappelijke hoek.
De twee berichten staan los van elkaar. De discussie over creationisme is het gevolg van een uitspraak van een van de directeuren van de Royal Society, een toonaangevend college met een grote staat van dienst. De betreffende hoogleraar, Reiss, die al twintig jaar biologieles geeft, zei vorige week dat de scheppingsleer daarbij best ter sprake mag komen. Zijn uitspraak leidde tot een misverstand: Reiss had niet bedoeld dat er speciaal tijd uitgetrokken moest worden om leerlingen de Bijbelse visie op de ontwikkeling van de aarde en het leven bij te brengen, maar slechts dat docenten een eventuele discussie hierover niet uit de weg hoefden te gaan.Misverstand of niet: Reiss moest gisteren zijn biezen pakken. Reden is dat zijn uitspraken, hoewel onbedoeld, toch een flinke smet hebben geworpen op het blazoen van de Royal Society. Dat zegt iets over dit illustere genootschap. De Royal Society geldt wereldwijd als een van de belangrijkste bakermatten van de wetenschap, met Isaac Newton als boegbeeld, zonder twijfel een van de grootste wetenschappers aller tijden. Dat nota bene een van de directeuren van dit gezelschap serieus in gesprek zou willen gaan over die ongeloofwaardige verhalen uit de Bijbel - dat is volstrekt onbestaanbaar voor de academie. Alleen al het feit dat Reiss ook priester is in de Kerk van Engeland leidde tot verontruste brieven van Nobelprijswinnaars, die op zijn ontslag aandrongen.
Het andere bericht, over seksuele voorlichting op basisscholen, komt voort uit een campagne om discriminatie van homoseksuelen tegen te gaan. De adviezen van de Britse onderzoekers tonen aan dat ze hierin flink doorslaan. Niet alleen stellen ze voor om kinderen al vroeg op de basisschool in aanraking te brengen met seksualiteit, maar daarbij moeten juist homoseksuele relaties als volstrekt gangbaar voorgesteld worden. Veertien basisscholen experimenteren al met boeken die bijvoorbeeld Jip niet laten trouwen met Janneke maar met Jan. Het plan heeft zelfs in homokringen weerstand opgeroepen, omdat die vrezen dat hierdoor het beeld ontstaat dat homo’s vaak pedofiel zijn.
De merkwaardige tegenstelling tussen de twee berichten, over creationisme en homoseksualiteit, legt bloot in welke mate het Britse onderwijs geïnfecteerd is door het moderne denken. De wortels daarvan liggen niet alleen in de verlichting, maar ook in het evolutiegeloof. Beide wakkerden het materialistische denken aan en verdringen het besef van een hogere macht.
De Royal Society zou zich echter eens moeten afvragen wat ze vandaag de dag zou doen met een lid als Newton, die al zijn uitvindingen gebedsverhoringen noemde en ooit schreef: „Ik geloof fundamenteel dat de Bijbel het Woord van God is, geschreven door geïnspireerde mensen. Ik bestudeer de Bijbel elke dag.” Zou Newton ook geschrapt worden van de ledenlijst?