Bond kritiseert huisartsenpost
De dienstverlening van centrale huisartsenposten moet beter, vindt de Consumentenbond. Veel mensen hebben klachten over de werkwijze van de posten, waarin huisartsen buiten kantooruren met elkaar samenwerken.
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft begrip voor sommige kritiek, maar wijst erop dat velen juist tevreden zijn, zowel cliënten als huisartsen.
De Consumentenbond heeft plaatsvervangend minister De Geus van Volksgezondheid verzocht zich in te zetten voor verbetering. De bond verwijst naar onderzoek onder 835 leden van het Gezondheidspanel, waaruit grote ergernis naar voren komt. Volgens de bond is de uitkomst representatief voor de bevolking.
Bijna driekwart van de deelnemers vindt het onterecht dat de doktersassistente bepaalt of het nodig is een arts te spreken en 67 procent vindt het niet acceptabel dat zij ook medische adviezen geeft. Ook vindt 79 procent het niet kunnen dat bij telefonisch contact eerst naar de verzekeringsgegevens wordt gevraagd en pas dan naar de kwaal. Ook de reistijd wordt ervaren als een probleem: 73 procent vindt een halfuur reizen te lang.
De Consumentenbond eist dat alleen goed geschoolde verpleegkundigen via de telefoon mogen inschatten of een medisch probleem urgent is en of de arts wordt ingeschakeld. Ook is een landelijke standaard nodig om de problemen in te schatten. En als een patiënt per se een arts wil spreken, moet dat ook worden gehonoreerd. Verder moeten de huisartsenposten goed bereikbaar zijn en het liefst moet een apotheek vlakbij zijn.
De Landelijke Huisartsenvereniging heeft begrip voor de kritiek op langere reistijden, maar wijst erop dat bij urgentie de dokter komt, net zoals voorheen. Doktersassistenten zijn juist geschoold om aan de telefoon de ernst van de situatie in te schatten. „Dat gebeurt overdag nu ook. Verder moeten eerst persoonlijke gegevens worden gevraagd, want anders leggen mensen de telefoon er te snel op”, zegt een woordvoerder van de LHV. Het Nederlands Genootschap Huisartsen komt volgende week met richtlijnen over de dienstverlening van de centrale posten.
Er bestaan er al meer dan 100 en het worden er zeker 125. Bedoeling ervan is de huisartsen te ontlasten. Zij zijn tevreden, omdat hun werktijd sterk is verminderd. Voorheen werkten zij per jaar 1200 uur tijdens avonden, nachten en weekeinden en nu pakweg 300 uur.