ING-dochter zoekt oplossing polisstrijd
Verzekeraar Nationale-Nederlanden verwacht net als Delta Lloyd een oplossing te kunnen vinden in de woekerpolisaffaire.
De verzekeringsdochter van ING voert daarover gesprekken met de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim. „Een oplossing moet mogelijk zijn”, aldus een woordvoerder van Nationale-Nederlanden woensdag.Minister Bos van Financiën stelde woensdag dat er voor andere verzekeraars geen excuus meer kan zijn, nu Delta Lloyd een schikking met gedupeerden heeft bereikt. Andere grote spelers in de woekerpolisaffaire, waaronder Aegon, Fortis en Rabobank, hielden zich woensdag echter op de vlakte. Een woordvoerder van Rabobank zei: „Wij doen niet mee met dit rondje.”
Woensdag werd bekend dat Delta Lloyd als eerste verzekeraar over de brug is gekomen in de slepende woekerpolisaffaire. Ongeveer 300.000 klanten van Delta Lloyd krijgen een compensatie voor de hoge kosten die aan hen zijn berekend.
Het concern trekt in totaal 300 miljoen euro uit voor de operatie. Gemiddeld gaat het om 1000 euro per polishouder. De hoogte van de uitkering kan per individueel geval sterk verschillen. Volgend jaar stuurt Delta Lloyd alle betrokken polishouders een brief met een individuele berekening.
Delta Lloyd is een van de ongeveer twintig aanbieders van dergelijke producten. In totaal zijn in Nederland circa 6,5 miljoen zogenoemde woekerpolissen aan de man gebracht, waarvan de ’verborgen’ kosten te hoog bleken. Het gaat om beleggingsverzekeringen die vooral zijn gekoppeld aan een hypotheek, lijfrente en pensioen.
Onder de aanbieders zijn grote concerns, zoals Rabobank, Aegon en ING-dochter Nationale-Nederlanden.