Netelenbos blijft bij enkelsporige hsl naar Duitsland
Minister Netelenbos (Verkeer) blijft tegen verdubbeling van het spoor tussen Amsterdam en de Duitse grens voor de hsl-oost.
Tijdens een debat in de Tweede Kamer bleek dinsdag dat de coalitiepartijen PvdA en de VVD zich schikken in de plannen van de minister om slechts het bestaande spoor op te waarderen.
De oppositiepartijen vinden verdubbeling van twee naar vier sporen wel noodzakelijk. Anders is volgens hen geen sprake van een volwaardige hogesnelheidslijn omdat alle treinen, ook de intercity’s en stoptreinen, over de twee bestaande sporen moeten. De voor de hsl gewenste snelheid van 200 kilometer per uur zou dan onhaalbaar zijn.
Volgens Netelenbos is op de lange termijn 200 kilometer per uur wél haalbaar. Maar vooralsnog zal 140 kilometer per uur het maximum zijn. „Dat is boemelen”, vinden de oppositiefracties.
Netelenbos stelde dat de capaciteit van het bestaande spoor tot 2030 voldoende is. Alleen op het traject tussen Utrecht en Driebergen is verdubbeling na 2020 waarschijnlijk noodzakelijk, maar tussen Driebergen en Arnhem niet. De minister hield de Kamer voor dat het aantal sneltreinen en stoptreinen nog sterk kan groeien, terwijl tegelijkertijd de hsl over het spoor gaat rijden. Een investering van 10 miljard gulden in verdubbeling is daarom niet verstandig, vindt de minister.