Deskundige pleit voor bomenkap langs alle sporen
Alle bomen langs spoorwegen moeten worden gekapt om definitief een einde te maken aan de problemen door bladval.
Dat stelt directeur C. Spaans van het Utrechtse onderzoeksbureau Qualimax BV, dat technisch onderzoek naar spoorwegbeveiliging verricht. Volgens Spaans is een boomvrije strook van enkele honderden meters breed nodig, zodat de wind nauwelijks nog bladeren op de rails kan waaien.
De ex-NS-functionaris wijst erop dat bladeren op rails wel degelijk „vreselijke” gevolgen kunnen hebben. Bij nat weer ontstaat door de bladeren een roestige brij, waardoor treinen slippen en de wielen beschadigd raken. Bij droog weer kan een pak bladeren op de rails worden vastgereden. Treinwielen maken door deze isolerende laag geen elektrische verbinding meer met de rails. Dat kan problemen met seinen en overwegen veroorzaken.
De NS noemden het voorstel om alle bomen te kappen in een eerste reactie geen oplossing. „Daar zijn we voorlopig niet klaar mee”, aldus een woordvoerster woensdag.