Postbank opent 400 geldservicepunten
De Postbank opent 400 geldservicepunten in winkels in kleinere dorpen. Bij de balies kunnen klanten tot 250 euro per dag opnemen.
Dat heeft een woordvoerster donderdagmorgen gemeld. De Postbank wil met de servicepunten tegemoetkomen aan klachten van met name ouderen, die liever persoonlijk worden geholpen dan naar een geldautomaat gaan.
Donderdag wordt in Hoogwoud (Noord-Holland) het eerste servicepunt geopend. De volgende balies moeten uiterlijk in 2005 open zijn. De Postbank zoekt hiervoor contact met supermarkten, drogisterijen en andere winkels in gemeenten met hooguit 10.000 inwoners waar meer dan 500 Postbank-klanten wonen.
De Postbank had de afgelopen jaren veel vestigingen gesloten, omdat klanten steeds vaker ’flappen tappen’. Zo’n 90 procent van de geldopnames gaat tegenwoordig via automaten; sinds 1995 is het aantal handelingen bij kantoren met 60 procent afgenomen, aldus de Postbank.
Er zijn ook andere initiatieven om het voorzieningenniveau op peil te houden. ANBO, de vereniging van 50-plussers, en ABN Amro willen volgend jaar een proef houden met een multifunctionele servicebus. Het moet een antwoord zijn op het probleem van de teruglopende dienstverlening in gebieden waar de voorzieningen beneden een maatschappelijk aanvaardvaar peil zijn gezakt.
Bezoekers kunnen vanuit de bus de telefonische advieslijn van ANBO raadplegen, er is een geldautomaat aanwezig en het is mogelijk via internet bankzaken te regelen. De initiatiefnemers praten nog met anderen over deelneming. Het is de bedoeling ook gemeentelijke diensten en de middenstand bij de proef te betrekken.
De banken zijn al geruime tijd bezig kosten te besparen door filialen te sluiten. De bank met het grootste net, Rabobank, had vier jaar geleden nog 2000 kantoren, volgend jaar zijn er nog ongeveer 1500 over.
De banken krijgen op de sluitingen veel kritiek. Gewezen wordt op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo oordeelde de Tweede Kamer dit voorjaar hard over de dienstverlening van de banken. De oppositie vroeg zelfs om een wettelijke plicht voor de financiële sector tot serviceverlening.
Een heet hangijzer is het opnemen van geld. Intussen is de Rabobank begonnen met het bezorgen van geld bij mensen die slecht ter been zijn, zij het tegen betaling. Verder hebben de banken onder meer aangekondigd te willen bekijken of enkele concurrenten samen enkele voorzieningen in kleine kernen in stand kunnen houden.