„Laat theoloog kennisnemen van spirituele bladen”
Het verdient nadrukkelijk aanbeveling dat theologen en met name pastores kennisnemen van bladen die zichzelf profileren als spiritueel.
Zij kunnen zo „meer zicht krijgen op de uitingen van spiritualiteit waar grote groepen in de bevolking mee in aanraking komen, waaronder kerkgangers en mensen die zich in de kerk niet meer thuis voelen”, schrijft Joantine Berghuijs in het theologenvakblad Nederlands Theologisch Tijdschrift (NTT). Berghuijs, aio aan het departement godgeleerdheid van de Universiteit Utrecht, deed onderzoek naar de „commercialisering van spiritualiteit” in populaire tijdschriften: Happinez, Onkruid, Prana, Paravisie, Spiegelbeeld en Zens. In NTT van deze week presenteert ze haar bevindingen. Deze zouden volgens haar kunnen bijdragen aan bewustwording en een „meer kritische houding van ’consumenten’ op de spirituele markt.”In NTT is verder een discussie opgenomen tussen prof. dr. Herman Philipse enerzijds en drs. Rik Peels en prof. dr. René van Woudenberg anderzijds over godsgeloof in het tijdperk van wetenschap.