Kunstwerkje voor het goede doel
In het Haagse Museum voor Communicatie is donderdag een tentoonstelling over zestig jaar kinderpostzegels geopend. „Postzegels zijn kleine kunstwerkjes, maar erachter zit een wereld van ontwerp.”
Met het doorknippen van het rode lint en een toespraak gaf oud-minister Zalm, zelf fervent postzegelverzamelaar, gistermiddag het startschot voor de expositie ”Ding Dong: 60 jaar langs de deur met kinderpostzegels”. De tentoonstelling, die het museum samen met Stichting Kinderpostzegels Nederland heeft ingericht, is vanaf vandaag gedurende een jaar te bezichtigen.„De tentoonstelling moet nostalgisch zijn. Het moet bij oudere bezoekers herinneringen oproepen van vroeger, toen ze zelf langs de huizen gingen”, zegt drs. Harriët van der Veen, projectleider en conservator postwaarden bij de tentoonstelling.
Om het gevoel van nostalgie te bereiken, is een straat nagebouwd met zes huizen. Een oude, manshoge brievenbus versiert het straatbeeld. In elk huis wordt een decennium uitgebeeld. Het derde huis aan de rechterkant is zo ingericht dat de jaren zeventig herleven. De oranje kleur, het geblokte behang en de lamp geven de juiste sfeer.
Postzegels
Aan de muur van de tentoonstellingsruimte hangen, als een tijdbalk, alle verschenen kinderpostzegels. Enkele honderden zijn het er. Aan de ene kant het sober gekleurde materiaal uit de beginjaren en aan de andere kant de flamboyante fullcolourzegels van tegenwoordig.
Bekende kunstenaars, fotografen, tekenaars en illustratoren ontwierpen de verschillende postzegels. Van der Veen: „Eigenlijk zijn het stuk voor stuk bijzondere ontwerpers. Het zijn allemaal grote namen.” Dick Bruna, die zelfs twee keer zegels maakte, Max Velthuijs en Fiep Westendorp zijn enkele van de bekende kunstenaars.
Filmmateriaal, affiches, kinderbedankkaarten, bestelenveloppen, deurzegels en ontwerpmateriaal: uit elke periode is wel iets aanwezig. De ontwerpen zijn de toppers van de expositie, vindt Fanny Evers. Zij is ook betrokken bij de opzet van de tentoonstelling. „De grote schetsen van de kunstenaars zijn prachtig om te zien. Postzegels zijn kleine kunstwerkjes, maar erachter zit een wereld van ontwerp.” Volgens Van der Veen is het ontwerpmateriaal ook het kostbaarste van wat er wordt getoond.
Liefdadigheid
Achter de klepjes van de brievenbussen in de straat bevinden zich verkooptips voor jeugdige museumbezoekers die zich inspannen voor het goede doel. Een deel van de opbrengsten van de zegels gaat naar liefdadigheidsprojecten voor kinderen in binnen- en buitenland. Aan het eind van de straat hangt een groot videoscherm waarop enkele van die doelen worden getoond.
Het motto bij de kinderpostzegelactie is ”voor kinderen door kinderen”. In september 1948 liepen 100.000 schoolkinderen de deuren langs om kinderpostzegels te verkopen. Tegenwoordig gaat jaarlijks ten minste het dubbele aantal kinderen uit groep 7 en 8 met postzegels langs de deur om geld op te halen voor kinderen die het moeilijk hebben. Het motto is: ”Laat kinderen leren”.
Koningin Beatrix bestelt dit jaar de eerste kinderpostzegels. Op dinsdag 23 september kloppen drie generaties verkopers aan bij de voordeur van Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. De volgende dag gaan 240.000 kinderen van de groepen 7 en 8 van basisscholen voor de zestigste keer langs de deuren om zo veel mogelijk te verkopen.