Efficiënt algoritme maakte Google groot
Informatie wereldwijd toegankelijk maken. Dat was het doel van oprichters Larry Page en Sergey Brin van Google in de jaren negentig. Inmiddels doorzoekt Google meer dan 8 miljard webpagina’s en trekt de zoekmachine honderden miljoenen mensen per dag.
”Googelen” groeide zelfs uit tot een officieel werkwoord. Aanstaande zondag bestaat Google officieel tien jaar.Een groot deel van het succes van Google is bepaald door de efficiëntie van de wiskundige algoritme achter de zoekmachine. Het idee hierachter ontstond toen Larry Page, promovendus aan Stanford University, in 1996 zocht naar een onderwerp voor een onderzoeksproject.
Page wilde de informatie over het aantal links gebruiken om het internet te rangschikken. Sites waar vaker naartoe doorverwezen werd, moesten hoger op zijn lijst komen. Daartoe ontwikkelde hij een soort zoekmachine, de BackRub, die moest achterhalen hoe vaak er gelinkt wordt naar een gegeven pagina.
Al snel groeide het project Page boven het hoofd. Hij haalde medestudent Sergey Brin erbij, een ster in wiskunde. Hoewel ze elkaar in eerste instantie niet mochten, vonden ze elkaar in hun fascinatie voor de wiskundige kant van internet.
Naarmate hun project vorderde, realiseerden Page en Brin zich dat ze een belangrijk wapen in handen hadden om het internet in kaart te brengen en te rangschikken. De BackRub gaf kwalitatief betere resultaten dan zoekmachines die op dat moment werden gebruikt, zoals Altavista en Excite.
Ze besloten hun studie vroegtijdig stop te zetten om zich volledig op de zoekmachine te storten. Ze bedachten de naam ”Google” voor hun zoekmachine, een vervoeging van het woord ”googol”. Dit is een cijfer dat bestaat uit een één, gevolgd door honderd nullen.
Na een korte demonstratie legde Sun Microsystemsoprichter Andy Bechtolsheim in 1998 direct 100.000 dollar op tafel. Voor de eerste investering moesten Page en Brin hun bedrijf wel even officieel laten registreren. Google Inc. zag op 7 september 1998 het licht. Datzelfde jaar nog had Google 60 miljoen internetpagina’s geïndexeerd.
Wat volgt is geschiedenis. Steeds meer gebruikers ontdekten Google, in eerste instantie via mond-tot-mond reclame en later via de lovende publiciteit. De zoekmachine werd, behalve om zijn kwalitatief goede zoekresultaten, ook geroemd om de eenvoudige opmaak.
Het succes werd omgezet in klinkende munt, toen het concern in het jaar 2000 een advertentieprogramma uitrolde op basis van kernwoorden. In 2004 volgde een beursgang, waarmee 1,7 miljard dollar werd opgehaald. Momenteel verdient Google ruim 4 miljard dollar per jaar.
Inmiddels heeft Google een eigen mailserver en heeft het niet alleen een groot deel van internet in kaart gebracht, maar ook van de aarde met satellietfoto’s op Google Earth. Ook worden hele bibliotheken online gezet met Google Books.
Bijzonder aan Google is verder de bedrijfsvoering. Zo krijgen de 2500 Googlewerknemers, ook wel googlers genoemd, een dag in de week de ruimte en tijd om creatieve ideeën te bedenken. „Don’t be evil”, staat in het prospectus, met de uitleg dat het goed wil doen in de wereld, zelfs als dat soms ten koste gaat van kortetermijnwinsten.