Opinie

Antinomiaans

Bij het lezen van het, overigens interessante, interview met drs. G. A. van den Brink (RD 28-8) over het boek van ds. H. Witsius, bekroop me bij de passages betreffende de opvattingen van ds. G. H. Kersten een onaangenaam gevoel. Hem, en vele anderen met hem, wordt een „leerstellig antinomianisme” aangewreven, alsook onduidelijkheid over de bekende drieslag ”sola fide, sola gratia en sola scriptura”.

5 September 2008 08:19Gewijzigd op 14 November 2020 06:19

In de uitgegeven verklaring van de Heidelbergse Catechismus door ds. Kersten worden de zaken die Van den Brink noemt, op heldere wijze verklaard.In het bijzonder valt te denken aan de Zondagen 32 t/m 34. De verleiding is groot om hieruit te citeren. Ik zal dit alleen doen met de vier punten van Zondag 33, over de ”goede werken”: 1e) Als een werk Gods, 2e) als een werk van Gods volk, 3e) als een stervend leven en 4e) als een vruchtdragende vernieuwing. Daar is geen onduidelijkheid in! Onduidelijkheid is er wel in de opvatting van Van den Brink, wanneer hij de mening van ds. Witsius over Joh. 6:29 weergeeft.

Het onderscheid tussen de in- en de uitwendige roeping was hier wel op zijn plaats geweest.

J. van Zijverden

Chrysantenstraat 27

1431 BM Aalsmeer

Dokkum 73
Graag wil ik helpen bij het aan de vergetelheid ontrukken van zo veel dat zelfs bij navraag ter plaatse (RD 27-8) ongenoemd bleef.

Allereerst is daar de bekende ds. Festus Hommius (predikant te Dokkum 1599-1602), die in 1602 te Dokkum een Nederlandse uitgave verzorgde van het ”Schatboek” van Ursinus. In Dokkum is ook een straat genoemd naar deze scriba van de grote synode van Dordrecht. Ook een aantal van zijn latere Dokkumer collegae heeft gepubliceerd. Ds. Arnoldus Hachtingius (Dokkum 1641-1657) schreef in 1652 zijn ”Klaer ende Onpartijdigh Bericht van de vijf strijdige poincten aangaende de Praedestinatie Godes”. Ds. Hessel Gerardi Samplonius (1647-1682) schreef te Dokkum in 1681 ”Het kostelijk Kleynoot van een goede Conscientie”. In 1722 verscheen van de Dokkumer predikant Theodorus van Thuynen (1709-1742) zijn overbekende ”Korte Uitlegginge van het Gereformeerde geloof” (tegen prof. A. Driessen e.a.), dat in de kerk nogal wat stof deed opwaaien. Ds. Ambrosius Dorhout (1745-1776) liet in 1770 in Dokkum verschijnen zijn ”Seedig vertoog dat die sig Christenen noemen en belijdenis doen, verpligt sijn aen het H. Avondmaal te versegelen”. Van de Dokkumer predikanten ten slotte nog ds. Wilhelmus Heshusius (1776-1781), de schrijver van ”De Wetenschap der levendigen dat zy sterven zullen” (t.g.v. het overlijden van prinses Maria Louise, 1765) en ”De Evangelie Kerk verheerlykt door Christen Overheden” (t.g.v. het huwelijk van prins Willem V, 1768). Maar er is méér. Gemma Frisius (geb. 1508 te Dokkum), geograaf en astronoom, lijfarts van keizer Karel V, schreef wetenschappelijke verhandelingen. Prof. Ulricus Huber (geb. 1636 te Dokkum) was een gevierd redenaar en schreef in 1686 zijn ”Hedendaagsche Rechtsgeleerdheid”. De Dokkumer burgemeester Epo Sjuck van Burmania (1738-1768) schreef vele brieven aan de Oranjes, bewaard in het Koninklijk Huisarchief. Van de bekende historicus prof. I. H. Gosses (geb. 1873 te Dokkum) verschenen in 1946 de ”Verspreide Geschriften”, onder andere over het vestigingsgebied van de Friezen van Zwin tot Weser.

Ds. L. H. Oosten

Van Sytzamaweg 30

9114 RW Driesum

Uitvaartdienst
Met verbazing en zelfs verontwaardiging hebben wij het artikel ”Roomse rouwdienst verzwaring van pijn” (RD 28-8) gelezen.

De Spaanse Evangelische Alliantie (AEE) blijkt zich volgens dit artikel druk te maken over het feit dat er in een van oudsher rooms-katholiek land een mis ter nagedachtenis van de 154 slachtoffers van de Spanairramp van 20-8 georganiseerd wordt, omdat er zich één protestant en zeker twee moslims onder de slachtoffers zouden bevinden.

Deze intolerante houding van de AEE bevreemdt ons zeer. Blijkbaar wil een fanatieke, naar binnen gerichte club als de AEE een waardig afscheid verstoren om sektarische redenen.

Spanje is nu eenmaal een rooms-katholiek land. Dit zal ongetwijfeld ook gelden voor het merendeel van de slachtoffers. Dus waarom nu met irreële eisen komen?

Laat de AEE desnoods voor die ene protestant een protestantse ceremonie organiseren.

In plaats dat men elkaar verkettert, zouden conservatieve christenen van alle denominaties zich beter kunnen verenigen, zodat we gezamenlijk de decadente doodscultuur kunnen bestrijden!

Fam. S. L. van Woerekom

Albert Verweijstraat 2A

2321 VL Leiden

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer