„Amsterdam te snel met stopzetten bijstand”
De gemeente Amsterdam stopt de bijstand van mensen met een uitkering te snel. Dat concludeert de Gemeentelijke Ombudsman dinsdag in een rapport dat hij maakte naar aanleiding van ruim vijftig klachten over de Amsterdamse dienst Werk en Inkomen.
De hoofdstad zet een uitkering vaak stil als een klant niet verschijnt op een afspraak, zijn inkomstenverklaring niet opstuurt of andere informatie niet op tijd levert. Dat gebeurt zonder te controleren of iemand nog wel recht heeft op bijstand of wel in staat was de gevraagde gegevens te leveren.In sommige gevallen blokkeert het computersysteem van de dienst Werk en Inkomen een uitkering automatisch, zonder dat een medewerker naar de zaak kijkt. „Het ontbreekt aan maatwerk en een klantgerichte aanpak", concludeert de Ombudsman dan ook.
Als een inwoner van de hoofdstad van wie de uitkering is stopgezet uiteindelijk wel weer geld krijgt, zit hij vaak al in de financiële problemen. Hij heeft dan een huurachterstand of zijn energie is afgesloten.
De dienst Werk en Inkomen heeft aangegeven de door de Ombudsman aangegeven problemen te gaan oplossen.