„Rotterdamse haven luistert goed naar VS”
Rotterdam is de eerste van twintig zeer grote havens die de initiatieven van de Amerikaanse overheid om lading over zee naar de Verenigde Staten beter te beveiligen, heeft opgepakt. De haven was ook de eerste van deze zogenoemde megaports die dat kon omdat er al veel aan beveiliging werd gedaan.
Dat zei dinsdagmiddag de speciale binnenlandse veiligheidsadviseur van de Amerikaanse president Bush, oud-gouverneur Tom Ridge, tijdens een bezoek aan de Rotterdamse haven. Ridge werd in oktober vorig jaar door Bush aangesteld na de septemberaanslagen in New York. Zijn opdracht was om strategieën te ontwikkelen tegen terroristische aanslagen in de VS.
Maar het tegenhouden van wapens of materialen voor terroristen in naar de VS verscheepte lading is niet het enige doel, aldus Ridge. Commerciële zeescheepvaart kan sowieso een doel voor terroristen zijn, zei hij met een verwijzing naar de aanslag op een Franse tanker bij Jemen vorige maand.
Concreet betekent de implementatie van het beveiligingsinitiatief dat Amerikaanse douaniers in samenwerking met de Nederlandse douane containers voor de VS controleren. Dat is doorgaans een controle op papier, maar wanneer daar aanleiding toe is zal een container worden geopend door de Nederlandse douane. De afgelopen maand is dat enkele malen gebeurd, aldus het hoofd van de douane in Rotterdam, T. Groenendijk. Voor de douane betekent de controle een accentverlegging, omdat er meer uitgaand verkeer wordt gecontroleerd. Maar de bevoegdheid was er al, aldus Groenendijk.
Rotterdam en het havenbedrijf zijn zeer gelukkig met het Amerikaanse initiatief. Werd in het verleden vaak door het bedrijfsleven geklaagd over de strenge regels in Rotterdam, nu blijkt het een voordeel te zijn. Bovendien zou het best eens zo kunnen zijn dat er meer lading via Rotterdam naar de VS verscheept gaat worden. Als het verladers duidelijk wordt dat containers vanuit een andere haven er langer over doen om in de VS ingevoerd te worden, dan zouden ze kunnen overwegen via Rotterdam te gaan vervoeren. „We claimen geen exclusiviteit, en dat kunnen we ook niet. Maar nu blijkt dat de bestrijding van georganiseerde criminaliteit waarmee we jaren geleden zijn begonnen, gewoon vruchten af te werpen”, aldus directeur P. Struijs van het havenbedrijf.
Van de 6 miljoen containers die jaarlijks de VS binnenkomen, zijn er 400.000 vanuit Rotterdam verscheept.