Rabo exporteert internet rijkelijk laat
Rabobank gaat met een intensieve reclamecampagne Belgen werven om enkele simpele internetdiensten bij het Utrechtse bankbedrijf af te nemen. Vergeleken met ING en ABN Amro is dat rijkelijk laat. Deze twee grootbanken openden de jacht op de virtuele klanten in het buitenland al eerder.
Rabobank trekt evenwel vol overgave naar de zuiderburen. Internetbankieren had tijd nodig om te rijpen, zo luidt het argument van P. van der Weijden, directeur International Retail van Rabobank. Hij stelt dat internet de laatste jaren aan kwaliteit heeft gewonnen en ook gebruikersvriendelijker voor de particulier is geworden.
Ondertussen hebben Belgische banken echter niet stilgezeten. Maar ook op dit punt is Rabobank optimistisch. Zij mikt op een dominantie marktpositie over een paar jaar om vandaar uit verder te groeien tot marktleider. Rabobank vertrouwt op de eigen kennis en ervaring die in Nederland zijn opgebouwd. Hier is Rabobank naar eigen zeggen de grootste internetbankier.
Een beetje sceptisch bekijkt analist H. Horsten van Van Lanschot Bankiers de stap van Rabobank. „Om als buitenlandse bank andere markten in West-Europa aan te boren, is veel tijd en geduld nodig. Rabobank komt redelijk laat. Dat maakt de zaak niet gemakkelijker.”
Hij trekt een vergelijking met ING. Dat concern begon in 1997 met onlinebankieren onder het merknaam ING Direct. „ING was er vroeg bij. Ze hebben dat redelijk snel uitgebreid en consequent doorgevoerd. Het concept is simpel gehouden. Sparen met een hoge rente. Dat is een groot succes geworden”, concludeert de analist.
Nadat ING Direct in Canada begon, is ze ook in Australië nog voor de millenniumwisseling geïntroduceerd en vervolgens in Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten en Italië. Sinds februari dit jaar heeft ING in Duitsland de meerderheid van Allgemeine Deutsche Direktbank (DiBa) in handen.
Inmiddels is ING begonnen met het online bewerken van de klanten. Cross-selling heet dat in banktermen. De internetspaarders krijgen ook andere ING-producten aangeboden, zoals hypotheken, verzekeringen en beleggingsfondsen.
In betrekkelijk korte tijd heeft ING Direct 4,6 miljoen onlineklanten aan zich gebonden, die aan het einde van het derde kwartaal 52 miljard euro aan spaargeld hebben ingelegd. „Daarbij heeft ING Direct geprofiteerd van het kelderen van de aandelen op de beurzen. Consumenten willen nu meer sparen”, aldus Horsten.
April 2001 kon de internetter ook bij ABN Amro naar binnen. Niet erg vroeg, erkent een woordvoerder. Maar toen stond in één klap wel het voltallige productenpallet bij de particulier op het beeldscherm. Sindsdien doen 800.000 consumenten in Nederland zaken via de elektronische snelweg met ABN Amro. In de Verenigde Staten en Brazilië, beide belangrijke markten voor de bank uit Amsterdam, loopt het internetbankieren via de partners La Salle en Banco Real.
Het grote voordeel van internetbankieren is dat de kosten laag zijn. Kantoren zijn immers niet nodig. Rabobank is in Nederland al geruime tijd bezig filialen te sluiten evenals ABN Amro. Ook die bank probeert al jaren de kosten structureel omlaag te brengen en daarmee lijkt de bank van bestuursvoorzitter R. Groenink op de goede weg, zo bleek eerder deze week uit de jongste kwartaalcijfers.
De ommezwaai van de klanten die voorheen voor hun bankzaken een kantoor binnenstapten naar internet vergt de nodige tijd, zo benadrukt Horsten. Nog meer tijd verstrijkt er voordat de onlineactiviteiten werkelijk winstgevend zijn.
ABN Amro houdt geen aparte winstcijfers van internetbankieren bij. ING Direct is in elk geval winstgevend in Canada en Australië, landen die het concern vóór de millenniumwisseling heeft betreden. Rabobank heeft zichzelf in België drie tot vier jaar gegeven om de vandaag begonnen activiteiten rendabel te maken.