Derde kans voor gereanimeerde Parkshuttle
De Parkshuttle, het onbemande minibusje dat forensen tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel moeten vervoeren, staat maandag weer klaar. Het door pech geplaagde volledig automatische openbaarvervoerssysteem Parkshuttle maakt een doorstart.
Het is al de derde keer dat het onbemande wagentje een doorstart maakt. Eind 1999 lanceerde minister Netelenbos deze primeur in het openbaar vervoer. „People mover”, zo heette het eerste stadsbusje zonder chauffeur of geleiderail. „Shuttles mét een rail zijn eigenlijk surrogaat”, snoefde Netelenbos destijds.Een boordcomputer leidt de shuttle automatisch over de 1200 meter lange en 3 meter brede asfaltbaan. Transponders in het wegdek corrigeren de koers. Laserstralen tasten de omgeving af en voorkomen als het goed is aanrijdingen. Schoonheidsfoutjes moesten volgens leverancier FROG Navigation Systems nog worden verholpen.
Toch ging het snel na de start mis. De wagentjes bleken niet altijd zo koersvast als gepland. Nadat de problemen in 2005 waren opgelost, nam premier Balkenende in december van dat jaar de Parkshuttle weer in gebruik. Na nog geen week knalden twee lege karretjes op elkaar en was het weer over. Wat niet moest kunnen was toch gebeurd. Luttele maanden later brandden in de garage twee voertuigen uit na kortsluiting.
Opnieuw ging de Parkshuttle op de operatietafel. Die ingreep kostte echter zo veel energie dat FROG er zelf aan onderdoor ging. Met het faillissement lag de Parkshuttle stil. Uiteindelijk nam de exploitant, vervoersbedrijf Connexxion, zelf het stokje over en reanimeerde de Parkshuttle. De doorstart ging echter ook weer met de nodige hindernissen gepaard. Steeds moest de heringebruikneming worden uitgesteld.
Na een uitgebreide testperiode in de afgelopen maanden gaan maandag de zes onbemande shuttles officieel weer rijden. Ze moeten de reizigers een veilig vervoer bieden. Volgens Ton Zandbergen van Connexxion zijn de problemen nu echt verleden tijd. „Een extra computertje in het voertuig zorgt voor extra veiligheid en als de apparatuur gaat smeulen wordt de brand automatisch geblust”, zegt hij.
Sommigen twijfelen echter of alle problemen wel zijn verholpen. In het verleden bleek de shuttle te stoppen voor een weggewaaid boterhamzakje op de baan of voor een overstekend konijn. Ton Zandbergen: „Ik ben blij dat het karretje daarvoor stopt. Voor hetzelfde geval gaat het om een kind dat op de baan loopt. De shuttle zou dan eens gewoon doorrijden?”
Een feestelijk spektakel als in 2005 wordt het maandag niet. Er komt geen poespas aan te pas. Tot nu toe heeft de Parkshuttle 6,2 miljoen euro gekost. „Daarmee is wel de chauffeur vervangen door techniek”, sprak premier Balkenende in 2005.