Plus lokt klant met streekproduct
Vanaf eind september breidt Plus supermarkten het assortiment uit met streekproducten die onder de merknaam GIJS in de schappen zullen liggen. StreekSelecties, het bedrijf dat de artikelen uit de streek op de markt brengt, en Plus Retail hebben dat woensdag bekendgemaakt.
Plus heeft de komende drie jaar het exclusieve recht om de producten van GIJS te verkopen. De supermarktketen begint eind september met tien filialen, maar wil dat de producten begin 2009 in alle 280 winkels te koop zijn. StreekSelecties heeft een overeenkomst met zestien ondernemers die ambachtelijke producten maken. Het gaat om vleeswaren, ijs, groente, fruit, jam, soep en zuivel.Volgens Rogier Arntz, directeur van StreekSelecties, is de tijd rijp voor streekproducten. „Tot op heden was de productie van streekproducten vooral kleinschalig. Uit marktonderzoek is gebleken dat de vraag naar producten uit de regio groot is. Vergeleken met landen als Frankrijk, Italië en Engeland blijft het omzetpotentieel in Nederland ver achter.”
StreekSelecties selecteerde de bedrijven die onder merknaam GIJS hun product leveren op smaak. „De bedrijven komen uit heel het land. Het ambacht, de kwaliteit en de passie voor het product staan bij hen centraal”, aldus Arntz. Op de producten hebben de ondernemers nog voldoende ruimte om hun eigen identiteit te tonen. StreekSelecties zorgt voor de marketing, verkoop en logistiek.
Jacques de Korte, commercieel directeur van Plus Retail, is blij met de uitbreiding van zijn assortiment met de streekproducten. „De prijs van de producten is een belangrijke rol gaan spelen binnen de supermarkten. Met het aanbod van ambachtelijke streekproducten kunnen we ons daarnaast ook op kwaliteit onderscheiden. Veel consumenten willen een ’echt’ product en zijn zelfs bereid daar iets meer voor te betalen.” Om de echtheid te staven, laat Arntz weten dat bij de bereiding van 1 liter appelsap 1 kilo appels wordt gebruikt.