„Gepassioneerde leerkracht nodig”
„Om het imagoprobleem van het onderwijs te doorbreken, zijn gepassioneerde leerkrachten nodig.” Dat stelde drs. L. N. Rottier, voorzitter van het college van bestuur van hogeschool Driestar educatief, dinsdag bij de opening van het schooljaar in de Goudse Sint-Janskerk.
Het onderwijs heeft te weinig uitstraling en kampt met een imagoprobleem. Tegelijkertijd zijn veel nieuwe leraren nodig. „Enthousiaste leraren moeten laten zien wat een mooi vak ze eigenlijk hebben”, aldus Rottier.Hij legde de studenten de vraag voor: „Wat inspireert jou?” Hij wees daarbij naar Romeinen 12. „Om tot onze bestemming te komen, te doen waarvoor we geschapen zijn, moeten we veranderd worden. Niet zomaar veranderd, maar heel ons leven moet toegewijd zijn aan de dienst van de Heere. Zonder die verandering blijft je hart leeg en mis je de echte passie. Ken je die hervorming wel, dan kun je het meest eenvoudige werk met passie doen, tot eer van God.”
Werken op een christelijke school heeft een diepe dimensie, aldus Rottier. „Je werkt straks op een school met dé boodschap. Ik hoop dat die diepste snaar ook bij jou klinkt, nu en straks in je beroep.”
Kwaliteit
W. Lindhout, opleidingsmanager van de pabo, stond stil bij de stelling ”Meten is weten?!” „Over de kwaliteit van het onderwijs is veel te doen. Tal van rapporten zijn geschreven. Het is terecht een belangrijk thema. Je wilt immers het beste voor je kinderen. Maar wat is kwaliteit eigenlijk?”
Het draait volgens de opleidingsmanager om het kernbegrip vertrouwen. „Een goede kwalificatie geeft aan dat je school te vertrouwen is; daar kun je je kinderen met een gerust hart naartoe sturen.”
Lindhout: „Meetbaarheid van kwaliteit, maar ook van prestaties zijn belangrijk in onze kennismaatschappij. Voldoet de school aan de norm? Presteert een kind wel goed? De ratio is daarbij de ultieme norm. Mensen worden vooral economisch gewaardeerd. Met cijfers denken we de werkelijkheid onder controle te kunnen brengen.”
Daarmee overschatten we onszelf, stelde Lindhout. Bovendien is vanuit een christelijk ideaal waardering alleen in cijfers niet goed. „Dan doen we tekort aan het eigene van de mens. Immers, hoe goed ken je een school of een leerling als je alleen naar de cijfers kijkt?”
Het gaat er volgens hem om dat studenten ook iets van hun christen-zijn kwijt kunnen in hun werk. „Dat is niet meetbaar, maar wel merkbaar. Identiteit moet worden geleefd. Het besef dat onze kwaliteiten niet aan Gods norm voldoen, moet ons daarbij bescheiden maken. Alleen door Jezus’ genade kan ons werk vrucht dragen.”
Hogeschool Driestar educatief, waarvan de pabo de belangrijkste opleiding is, biedt onderwijs aan 1500 studenten. De hogeschool begint het nieuwe jaar met opvallend veel mannelijke studenten. Waar het aantal in voorgaande jaren steevast rond de dertig schommelde, kan de opleiding er nu veertig verwelkomen. Daarnaast is er een toename van het aantal studenten aan de deeltijd- en tweedegraads opleidingen van Driestar educatief.