Binnenland

Kamer tegen korting op openbaar vervoer

Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer is tegen de aangekondigde bezuiniging van 60 miljoen euro op het stads- en streekvervoer. Er is echter geen overeenstemming over de vraag waar de korting dan wel moet plaatsvinden.

Redactie politiek
5 November 2002 10:50Gewijzigd op 13 November 2020 23:55

De Tweede Kamer behandelt woensdag en donderdag de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2003. Minister De Boer heeft voorgesteld om 60 miljoen euro te korten op het budget voor het stads- en streekvervoer, dat zo’n 1 miljard euro omvat.

De openbaarvervoerbedrijven zijn ertegen, omdat de korting ten koste gaat van de kwaliteit. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) schreef aan de Tweede Kamer dat de bedrijven met name busdiensten op het platteland zullen schrappen.

Vrijwel alle fracties zijn tegen de bezuiniging. Zoals het er nu naar uitziet, stemt alleen de VVD ermee in. Over de vraag waar de 60 miljoen euro vandaan moet komen, verschillen de fracties van mening. Het is daardoor onzeker of de bezuiniging daadwerkelijk wordt geschrapt.

Voor de CDA-fractie is een kleine bezuiniging op het stads- en streekvervoer wel acceptabel. Volgens de partij moeten iedereen bezuinigen en de openbaarvervoerbedrijven mogen daarvan niet worden uitgezonderd. Als het gaat over de financiering willen de christen-democraten het budget voor de stadsvernieuwing aanspreken. Het kabinet is daar overigens tegen.

De LPF-fractie wil de gehele bezuiniging schrappen, evenals PvdA en GroenLinks. Ze vinden dat de korting ten laste moet komen van het potje dat minister De Boer (LPF) heeft gereserveerd om de tegenvallers van megaprojecten, zoals de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn, te financieren. Daar gaat volgend jaar bijna 1 miljard euro naartoe. De SP wil extra bezuinigen op Defensie om het stads- en streekvervoer te ontzien.

De LPF vindt het belachelijk dat er zo veel geld naar grote projecten gaat. Het kamerlid Alblas wijst erop dat de Betuwelijn bijna twee keer zo duur zal zijn als het bedrag waar de Kamer enkele jaren geleden mee instemde.

Ook het autoverkeer zal woensdag en donderdagmorgen ruimschoots ter sprake komen. CDA en VVD willen de maximumsnelheid voor touringcars en autobussen opschroeven naar 100 kilometer per uur en voor vrachtauto’s naar 90 kilometer. Of andere fracties dit voorstel steunen is niet duidelijk. De VVD wil de maximumsnelheid voor personenauto’s verhogen naar 130 kilometer, maar de andere fracties steunen dat plan niet.

De SGP-fractie zoekt steun voor een proef met de kilometerheffing, die door dit kabinet in de ijskast is gezet. De ChristenUnie zal een motie van die strekking ondersteunen. Wat de andere fracties ervan vinden, is nog niet bekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer