Tariefstijging NS mogelijk afgezwakt
De Nederlandse Spoorwegen gaan bekijken of zij de aangekondigde prijsstijging voor volgend jaar gedeeltelijk kunnen terugdraaien. De NS wil de tarieven voor treinkaartjes binnen een jaar met zo’n 9 procent verhogen.
Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft maandag in een brief aan de Kamer geschreven dat de aangekondigde verhoging van 4,9 procent met ingang van 31 december dit jaar wel gewoon doorgaat. De tweede stijging van 4,15 procent per 1 juli 2003 zou lager uit kunnen vallen.
De spoorwegen zullen op 1 maart volgend jaar bekijken hoe hoog de stijging zou moeten zijn. De verhoging van 4,15 procent bestaat uit twee delen: 2,75 procent is bedoeld als inflatiecorrectie en de overige 1,4 procent is ter versterking van de financiële positie van de NS. Het bedrijf zegt het extra geld hard nodig ten hebben om de elk jaar stijgende infraheffing aan de overheid te kunnen betalen. Aan het eind van de winter zal de NS-directie echter bezien of die 2,75 procent inflatiecorrectie wel nodig is. Het is mogelijk dat de geldontwaarding lager uitvalt en dan kan ook de NS dit deel van de prijsverhoging aanpassen aan de actuele cijfers, zo schrijft de minister aan de Kamer.
De Kamer is zeer verontwaardigd over de tariefstijging omdat de NS had beloofd geen tariefsstijgingen meer door te voeren als de kwaliteit van het vervoer niet zou verbeteren. De fracties dwongen minister De Boer dan ook om met het bedrijf te gaan praten om de verhogingen ongedaan te maken. Dat is niet gelukt. De NS is wel bereid de prijzen ieder jaar op hetzelfde moment te verhogen en dus ook niet binnen een jaar met twee verhogingen te komen.
Reizigersorganisatie Rover reageert sceptisch op de berichtgeving van De Boer en is bang dat er niet veel zal veranderen aan de voorgenomen verhogingen. Volgens een woordvoerder van Rover zal de NS „nu niet opeens een pot met geld vinden” waardoor de financiële situatie verbetert. „De NS dient niet zozeer te heroverwegen, maar te besluiten af te zien van de tariefstijging per 1 juli 2003”, aldus de reizigersorganisatie.
De vorige week ingekrompen dienstregeling van de NS blijkt nog steeds hard nodig, omdat steeds meer treinen beschadigd raken door de gladde sporen. Waren er vorige week 350 treinen defect, inmiddels is dat aantal gestegen tot 400, zo maakte het bedrijf maandagmiddag bekend.
„Het probleem met de vallende bladeren doet zich nog steeds voor”, aldus een woordvoerster van het bedrijf. Door de bladeren op de rails hebben de treinen een langere remweg en komen ze langzamer op gang. Daarbij blokkeren of slippen de wielen geregeld. Daardoor vlakken de wielen af en moeten die worden gerepareerd.
Het volgens de NS „typische herfstprobleem” kan nog wel even voortduren. De aangepaste dienstregeling geldt in elk geval tot eind volgende week. Het bedrijf kan niet garanderen dat alles dan weer volgens het boekje rijdt. De toenemende uitval van treinen betekent volgens de NS-zegsvrouw niet dat de dienstregeling nog een keer moet worden aangepast.
De NS kreeg het vorige week zwaar te verduren toen het bedrijf bekendmaakte dat er minder treinen gingen rijden. Rover gaf het bedrijf een „brevet van onvermogen” en een deel van de Tweede Kamer en de Consumentenbond eisten dat de onderneming afziet van de tariefsverhogingen die staan gepland.
Om het leed voor de passagiers wat te verzachten, wil de NS op drukke trajecten bussen inzetten. Dit doet het bedrijf in overleg met Rover. De reizigersorganisatie zal aangeven op welke routes bussen nodig zijn. Eerder maakte de NS al bekend de geld-terugregeling soepeler toe te zullen passen.