Verkopers weten weinig van milieu
Verkopers in winkels zijn doorgaans slecht op de hoogte van de milieuaspecten van de waar die zij aan de man brengen. Door hun onwetendheid geven zij vaak tegenstrijdige of foute adviezen, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond en de organisatie Milieu Centraal.
Voor het onderzoek zijn 42 winkels bezocht voor informatie over computers, tuinschermen, verlichting en vloerkleden. In geen van de tien computerwinkels kon de verkoper zeggen wat het kost om een pc stand-by te laten staan, en bij de dertien lampenwinkels wist niemand in hoeveel tijd spaarlampen zichzelf terugverdienen.
Verder kregen klanten van doe-het-zelf-winkels niet de juiste informatie over de meest milieuvriendelijke tuinschermen, en wisten verkopers in de helft van de vloerkleden zaken niets over het beleid ten aanzien van kinderarbeid.
Milieu Centraal, een organisatie die consumenteninformatie over milieu geeft, vindt dat de detailhandel klanten de gelegenheid moet geven om te kiezen voor milieuvriendelijke producten.
Volgens de Raad van de Nederlandse Detailhandel is de klant nauwelijks meer geïnteresseerd in het milieu, en hoeven de verkopers geen antwoord te hebben op vragen die hen toch niet worden gesteld. De klant die wel milieuvriendelijk wil kopen is mondig genoeg om zelf die informatie te achterhalen, aldus secretaris Veenstra.
Bovendien voldoen de producten die in de winkels liggen tegenwoordig aan allerlei milieueisen en -voorschriften en houden de inkopers bij het samenstellen van hun assortiment rekening met de eventuele vraag naar milieuvriendelijke producten.