Grote vliegrampen in Europa zeldzaam
Vliegtuigongevallen met grote aantallen doden komen in Europa niet vaak voor. Van de 136 geregistreerde incidenten in 2007 gebeurde 10 procent in Europa, maar zonder veel slachtoffers.
Dat blijkt uit gegevens van een Zwitsers archief dat vliegincidenten registreert, BAAA. Het BAAA noemde Europa begin dit jaar een van de veiligste continenten voor de burgerluchtvaart.De grootste rampen sinds 2000 in Europa waren het neerstorten van een supersonische Concorde van Air France op 25 juli 2000, net buiten Parijs (113 doden), en de botsing tussen een vliegtuig van de Scandinavische SAS en een Duits privétoestel op 8 oktober 2001 op de luchthaven Linate bij Milaan (Italië), met 118 doden. Op 1 juli 2002 botsten boven Zuid-Duitsland een Russische Tupolev en een Boeingvrachtvliegtuig van DHL op elkaar. Alle inzittenden van beide toestellen, in totaal 71, kwamen om.
Er waren evenmin overlevenden bij de ramp met een Boeing 737 van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij Helios Airways met 121 inzittenden. Het toestel stortte op 14 augustus 2005 neer bij Athene. Op 22 augustus 2006 kwamen 170 personen om het leven bij de crash van een Russische Tupolev in het oosten van Oekraïne.
Een van de grootste vliegrampen van de vorige eeuw in Europa was het ongeluk met een Turkse DC-10 van Turkish Airlines op 3 maart 1974, die neerstortte op enkele tientallen kilometers van Parijs (346 doden).
Het ongeluk met de meeste slachtoffers ooit is nog steeds de catastrofe op het Spaanse eiland Tenerife. Op 27 maart 1977 botste daar een te vroeg vertrekkende Boeing 747 van de KLM op een jumbojet van het Amerikaanse PanAm: 583 doden.
Voor Nederland was 1996 het laatste rampjaar met een C-130 Hercules die na de landing op 15 juli in Eindhoven in brand vloog (34 doden). Het toestel vervoerde het fanfarekorps van de Nederlandse landmacht.
Op 25 september van datzelfde jaar stortte een historische Douglas DC-3 neer bij Texel, waarbij alle 32 inzittenden omkwamen.
Het laatste grote incident in Nederland in de reguliere burgerluchtvaart was op 4 april 1994 het ongeluk met een Saab 340 van KLM Cityhopper op Schiphol met drie doden. Op 21 december 1992 crashte een DC-10 van Martinair op het vliegveld van het Portugese Faro (56 doden). Op 4 oktober van dat jaar boorde zich een vrachtvliegtuig van de Israëlische El-Al in de Amsterdamse wijk Bijlmermeer. De meeste van de 43 doden bevonden zich in een flat die deels werd verwoest.
- Tekst past * Tekst past