„Internet draait reisbureau de nek niet om”
Tegen de trend in opende D-reizen recent in Wageningen een nieuwe vestiging. Het aantal reisbureaus loopt al jaren gestaag terug, mede door de komst van internet. Ten opzichte van 2000 heeft bijna een vijfde van de reisbureaus zijn deuren moeten sluiten. Toch blijven winkels waar mensen naartoe kunnen gaan onmisbaar voor reisbureaus.
„Klanten kijken op onze site en boeken vervolgens in de winkel. En omgekeerd”, zegt Will van den Hoogen, directeur van D-reizen. Het is voor een organisatie als D-reizen niet het een of het ander. Ongeveer 70 procent van de verkoop van reizen aan de 1,1 miljoen klanten van D-reizen gaat via de reiswinkel. Daarom breidt het bedrijf, tegen de trend in, het aantal winkels uit.De cijfers van de brancheorganisatie voor reisbureaus, de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR), liegen er echter niet om. In 2000 waren er nog 2022 reisbureaus, tegen 1674 in 2007. Dat betekent een afname van bijna 18 procent en de vraag is of deze trend zich doorzet.
„Dat reisbureaus zullen verdwijnen door de opkomst van internet lijkt een voorbarige conclusie”, zegt woordvoerster Mirjam Dresmé van de ANVR. Zij verwacht dat de daling zal afzwakken in de komende jaren. „Internet heeft natuurlijk een rol gespeeld, maar de concurrentie in de reisbranche is ook erg groot.”
Van den Hoogen verwacht dat vooral de kleine reisbureaus het moeilijk zullen krijgen. „Ik denk dat er nog wel zo’n 300 reisbureaus hun deuren zullen sluiten de komende jaren”, zegt Van den Hoogen. Dat komt neer op een verdere daling van 15 procent ten opzichte van het jaar 2000.
Net als Van den Hoogen denkt Maarten van het Kaar, algemeen directeur van Thika Travel, dat fysieke reisbureaus onmisbaar zijn. De reisorganisatie en touroperator nestelde zich acht jaar geleden in een niche binnen de reiswereld. „Wij stellen reizen samen die op maat zijn gemaakt, unieke ervaringsreizen naar verre bestemmingen zoals de Zuidpool”, vertelt Van het Kaar. „Voordat de ijskappen gesmolten zijn, willen mensen er eens een kijkje nemen.”
Van het Kaar: „Voor ons bedrijf is internet van belang voor de naamsbekendheid. Mensen kunnen zich oriënteren op internet, maar zullen altijd bij ons op kantoor moeten komen om te boeken.” De ANVR heeft het idee dat de consument door de bomen het bos vaak niet meer ziet. „Internet heeft een veelzijdig aanbod, de consument kan altijd en overal boeken, 24 uur per dag”, zegt Dresmé. Het reisbureau vervult dan toch de klassieke rol van informatiespecialist die de reiziger bij de hand neemt, zo meent zij.
Ondanks de hoge olieprijzen en de daarmee samenhangende stijgingen van de vliegtickets is de reisbranche niet somber gestemd. Ongeacht de stand van de economie is de laatste jaren gebleken dat de Nederlander toch wel op reis gaat. „Begin juli merkten wij bijvoorbeeld duidelijk een run op last minutes naar de zonbestemmingen”, zegt Van den Hoogen van D-reizen.