Telegraaf Media Groep grijpt hard in
AMSTERDAM (ANP) – Telegraaf Media Groep (TMG) gaat fors bezuinigen om zich te wapenen tegen tegenvallende advertentieopbrengsten. Het mediabedrijf, onder meer eigenaar van dagblad De Telegraaf, roddelblad Privé en radiostation Sky Radio, kondigde vrijdag aan dat het ten minste 425 banen schrapt.
Volgens TMG is de ingreep noodzakelijk omdat de advertentie–inkomsten dalen, terwijl de kosten oplopen. Het bedrijf is niet winstgevend genoeg. De komende jaren moeten de winstmarges worden opgekrikt.Bij TMG werken nu in totaal 3678 mensen. Onduidelijk is nog waar de banen verdwijnen. TMG neemt tot eind oktober de tijd om de ontslagronde uit te werken. „We hebben een hele voorlopige blauwdruk, maar we willen eerst in overleg met de ondernemingsraden en vakbonden", lichtte topman Ad Swartjes toe. De meeste ontslagen zullen in 2009 vallen.
Vakbond FNV Kiem spreekt van een „kille koude sanering". Journalistenvakbond NVJ verwacht dat weinig journalisten het veld moeten ruimen.
Volgens de redactieraad van De Telegraaf heeft de hoofdredactie beloofd dat er geen journalistieke banen verdwijnen bij ’s lands grootste krant. De redactie telt nu nog 285 voltijdsbanen. Dat aantal zal, zoals eerder is afgesproken, dit jaar teruglopen tot 270. Deze eeuw zijn er al tientallen banen bij De Telegraaf geschrapt.
TMG zegt banen binnen de gehele organisatie te willen schrappen. Daarnaast zint het bedrijf op het afstoten van onrendabele activiteiten en op het uitbesteden van werkzaamheden om de kosten te drukken.
Het bedrijf kondigde de reorganisatie vrijdagochtend aan bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. In de eerste helft van dit jaar is een nettoverlies geleden van 175,5 miljoen euro tegen een winst van 39,7 miljoen euro een jaar eerder. De cijfers zijn vertekend omdat TMG dit jaar een belang in het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1 voor 185 miljoen euro moest afwaarderen, terwijl het vorig jaar een boekwinst van 44,5 miljoen euro behaalde op de verkoop van zijn belang in concurrent Wegener.
De omzet van TMG daalde van 365 miljoen naar 360 miljoen euro. Het bedrijf verwacht in het tweede halfjaar verdere druk op de advertentiemarkt.