Ook nieuwe Cordoba heeft flinke rugzak
De Seat Cordoba is altijd een beetje vreemde eend in de bijt geweest. Een Ibiza met rugzak zogezegd. Speciaal gebouwd voor de consument die wel compact, maar niet krap wil rijden. Na de komst van een nieuwe Ibiza begin dit jaar was het wachten op de nieuwe Cordoba. Die is er nu en wij reden alvast een rondje en wierpen een blik in de rugzak.
In 1994 introduceerde Seat op basis van de Ibiza de Cordoba. Deze uitvoering was er aanvankelijk alleen als vijfdeurscarrosserievariant, maar verscheen later ook in een driedeursversie op de markt. Ten opzichte van de gedrongen Ibiza onderscheidde de Cordoba zich door zijn langere achteroverhang, die geheel ten goede kwam aan de bagageruimte.
Wie de nieuwe Cordoba ziet, kan niet anders concluderen dan dat het recept nog steeds aan de smaak van de consument blijkt te voldoen. Ook de nieuwe Cordoba kenmerkt zich door extra centimeters achter de achteras. Ook die karakteristieke uitgeklopte wielkasten in de achterschermen hebben hun weg naar de nieuweling gevonden. De van Alfa Romeo afkomstige ontwerper Walter da Silva heeft de hand gehad in de lijnvoering van de Cordoba. Zou het daarom zijn dat de achtersteven van de Spanjaard zoveel weg heeft van de Alfa Romeo 156, die eveneens van Da Silva’s tekentafel afkomstig is?
Seat levert de nieuwe Cordoba met drie benzinemotoren en drie direct ingespoten turbodiesels. De kleinste benzinemotor meet een cilinderinhoud van 1,2 liter en kenmerkt zich door drie cilinders. Verder zijn er twee 1,4 liter zestienkleppers, die een maximumvermogen van respectievelijk 55 kW/75 en 74 kW/100 pk leveren. Het trio diesels telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter. Het verschil zit echter in de drukvulling van de turbocompressor, die zorgdraagt voor een vermogensvariatie van 47 kW/64 pk via 74 kW/100 pk naar 96 kW/130 pk. Laatstgenoemde krachtbron wordt overigens standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische transmissie is alleen leverbaar in combinatie met de minst krachtige viercilinder benzinemotor.
Intelligent
Seat levert de nieuwe Cordoba net als de Ibiza zowel met als zonder sportonderstel. Voorzien van het standaard onderstel garandeert de Cordoba een goede dosis veercomfort. Desalniettemin is de auto goed tegen een lekker genomen bochtje opgewassen. Ten opzichte van bijvoorbeeld de Volkswagen Polo is de Seat Cordoba voorzien van een zogenaamd ”agile chassis”. Dit systeem combineert een speciale onderstelafstemming met een intelligent computerprogramma dat de mate van stuurbekrachtiging aanpast aan de snelheid waarmee aan het stuurwiel wordt gedraaid, aan de snelheid van de auto en aan de positie van de wielen.
Het klinkt interessant, en zo voelt het ook. De Ibiza blijkt immers een stuk levendiger aan te voelen dat de Volkswagen Polo die een aantal maanden geleden in de kolommen de hoofdrol speelde. De Spanjaard communiceert beter, stuurt strakker, blijft langer neutraal en voelt gewoon homogener aan. De Seat is voorzien van een prettig schakelende versnellingsbak en beschikt over adequaat reagerende remmen.
Ruimer
De Cordoba Sport doet zijn naam eer aan. Het onderstel is stug en informeert de bestuurder volop over de condities van het wegdek. De gemiddelde consument zal de Cordoba Sport echter als te hard ervaren en het standaard onderstel verkiezen.
Het interieur van de Cordoba is bekend. Net als in de Ibiza beschikt de bestuurder over een prettige werkplek. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld en het geheel oogt solide. Zowel stoel als stuurwiel is in hoogte en lengte verstelbaar, zodat vrijwel iedere bestuurder, ongeacht zijn postuur, een fijne zitpositie kan vinden. De Cordoba is zowel voorin als achterin ruimer dan zijn voorganger. De achterbank is goed bereikbaar. Volwassen vinden er voor dit segment een heel behoorlijke hoeveelheid ruimte voor hoofd en benen.
Het sterke punt van de Cordoba is als vanouds de bagageruimte. De ’rugzak’ meet thans een inhoud van 485 liter, voor deze klasse uitzonderlijk veel. De kofferruimte van de Cordoba biedt bijvoorbeeld maar 15 liter beladingsvolume minder dan die van de Volkswagen Phaeton, om maar eens een forse wagen te noemen.
De Seat Cordoba is leverbaar in drie uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de hier ten tonele gevoerde Cordoba Stella. Behalve het complete pakket aan veiligheidsitems inclusief ABS en airbags beschikt de Cordoba Stella over zaken zoals stuurbekrachtiging, toerenteller, elektrisch bedienbare voorramen, radiocassettespeler, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en hoofdsteunen voor en achter.
Signo
Wie meer in de knip heeft, kan voor een Cordoba Signo kiezen. Behalve in een volautomatische airconditioning en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels voorziet de Cordoba Signo in zaken zoals een hoogteverstelling op de passagiersstoel, veloursen bekleding, cruise control, boordcomputer, radio/cd-speler, alarmsysteem, sidebags, lichtmetalen velgen en mistlampen.
Derde optie is de Cordoba Sport, die ten opzichte van de Stella beschikt over een sportonderstel, lederen stuurwiel, sidebags, dubbele koplampen, radio/cd-speler, lichtmetalen velgen, sportstoelen, airconditioning, cruise control, boordcomputer en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels. De nieuwe Seat Cordoba staat vanaf januari bij de dealer in de showroom. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen ongeveer 700 euro hoger liggen dan voor een vergelijkbare vijfdeurs Ibiza moet worden betaald.