Buitenland

Energiezuinig treinen met 250 km/u

De trein is al een relatief schone manier van vervoer, maar treinen kunnen nog veel groener dan ze nu zijn. Trein- en vliegtuigbouwer Bombardier liet donderdag in Zweden zien wat er allemaal mogelijk is.

ANP
8 August 2008 10:23Gewijzigd op 14 November 2020 06:12

Met een nieuwe door de onderneming ontwikkelde motor bleek het mogelijk met een normale trein op een normaal spoor comfortabel, vrijwel geruisloos én energiezuinig 250 kilometer per uur te rijden.De ontwikkeling van energiezuinige en goedkopere treinen is vrij langzaam gegaan. „Het is altijd een conservatieve markt geweest. Onder druk van toenemende kosten en wensen van klanten komt daar nu beweging in”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. „Het concept aangenaam reizen komt nu tot wasdom.”

Bombardier toonde in Zweden zijn nieuwe zogeheten ECO4-systeem. Dat staat voor vier E’s die op hun beurt staan voor: energie, efficiency, economie en ecologie. De techniek is ontwikkeld voor hogesnelheidstreinen. Wanneer alle vier de E’s worden toegepast, scheelt dat tot 50 procent aan energieverbruik, zo claimt het bedrijf.

Na de stoomtrein, de dieseltrein en de elektrische trein introduceert Bombardier nu de permanente magneetmotor; nog altijd een elektrische motor, maar dan geholpen door magnetische velden. En dat scheelt stroom. Ook als de trein stilstaat, zorgt de motor nog voor energie om bijvoorbeeld de deuren te bedienen, de lampen aan te laten en de airco draaiende te houden.

Een computer aan boord helpt de machinist om zo energiezuinig mogelijk te rijden. De lucht die de trein onderweg doorsnijdt en die eigenlijk voor weerstand zorgt, wordt naar binnen gehaald en gebruikt om de lucht in de trein te verversen. Overal is aan gedacht.

„Energie is met de huidige prijzen goed voor 5 procent van de totale kosten.” Daardoor is dat nu een punt van aandacht geworden. „Vroeger lette niemand daarop.” Qua uitstoot voldoet de nieuwe trein al aan de milieueisen voor 2012. En de energie die vrijkomt bij het remmen kan gebruikt worden om nog maximaal 1 kilometer te rijden zonder stroom uit de leiding te halen. Zelfs de airconditioning past zich aan aan het aantal passagiers dat op dat moment in de trein zit.

Of Nederland ooit een hogesnelheidstrein op het spoor zal zien die alle foefjes van Bombardier aan boord heeft, is zeer de vraag. „Op korte termijn zit dat er niet in”, aldus een woordvoerder van de NS. Want alhoewel Bombardier van oudsher ’hofleverancier’ is van de NS zijn door de Europese aanbestedingsregels de orders voor de Nederlandse hogesnelheidstreinen aan het Italiaanse Ensaldo Breda gegeven. Maar alle gebruikte technieken kunnen ook los in andere treinen geïnstalleerd worden. Gebruikelijk is dat treinen na ongeveer vijftien jaar volledig worden gereviseerd, dus onmogelijk is het niet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer