Zimbabwanen betalen met brandstofbonnen
Zimbabwanen tonen zich in tijden van crisis uiterst vindingrijk. Velen zijn inmiddels overgestapt op het gebruik van brandstofbonnen als betaalmiddel. Gedwongen door hyperinflatie en het regeringsverbod op het gebruik van Amerikaanse dollars zijn de Zimbabwanen naar andere betaalmiddelen gaan zoeken.
De overstap op brandstofbonnen is een teken dat het Zimbabwaanse financiële systeem een complete chaos is geworden. Prijzen worden niet alleen uitgedrukt in de Amerikaanse munteenheid, maar ook in Zimbabwes nieuwe munt die vorige week vrijdag in gebruik werd genomen en nog steeds in de oude munt. Op oude geldbiljetten staan tien nullen meer dan op biljetten van de nieuwe munteenheid. Zelfs ijzeren munten zijn weer in gebruik genomen, nadat die in 2002 waren afgedankt. Het leidt tot lange rijen bij de kassa, waar bergen oude muntjes geteld moeten worden.Veilingmeesters Hammer en Tongues houden vandaag de eerste veiling door ruilhandel. Tientallen auto’s en andere goederen gaan onder de hamer en kunnen worden betaald met brandstofbonnen, in plaats van met geld. „Het mooie van de ruilhandel is dat de regering dit betaalsysteem volledig legaal vindt”, aldus het veilinghuis.
De veiling wordt bekendgemaakt met leuzen als: „Zelfbedachte oplossingen voor Zimbabwanen. We verkopen in liters in plaats van dollars!” Bieders moeten een voorschot indienen van duizend liter, zo’n 1500 dollar, en kunnen de rest aflossen in bonnen zodra ze hun aankopen ophalen.
Ook in veel winkels kan voor huishoudelijke artikelen sinds kort met brandstofbonnen worden betaald. Veel Zimbabwanen hebben namelijk een groot tekort aan de steeds minder waard wordende valuta. De hyperinflatie in Zimbabwe bereikt recordhoogtes. In mei was er sprake van 12,5 miljoen procent inflatie, de verwachtingen voor augustus komen uit op 50 miljoen procent.
Klanten die met cheques willen afrekenen, betalen 80 procent meer. Daarmee wordt rekening gehouden met de geldontwaarding over vijf dagen, de tijd die het kost om een cheque te innen.
„Het lijkt er op dat brandstofbonnen werkelijk stabieler zijn en dat ruilhandel dus werkt”, concludeert John Robertson, een in Harare gevestigde econoom.