Rijkswaterstaat later op eigen benen
Rijkswaterstaat zal op zijn vroegst in 2006 verder gaan als agentschap en blijft tot die tijd direct onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat vallen. Dat betekent dat de dienst, die verantwoordelijk is voor de grote weg- en waterprojecten in Nederland, zeker twee jaar later dan gepland op eigen benen komt te staan.
De vertraging wordt onder meer veroorzaakt doordat het ministerie van Financiën de voorwaarden voor het instellen van een agentschap heeft aangescherpt, zo staat donderdag te lezen in het personeelsblad Profiel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Een van de eisen die Financiën aan een agentschap stelt, is dat een zogenaamd baten-lastenstelsel wordt ingevoerd. Dat betekent dat Rijkswaterstaat zelf investeringen moet kunnen afschrijven over meerdere jaren en dat er gespaard mag worden. Rijkswaterstaat gaat hier in 2005 eerst een jaar mee oefenen.
De grotere afstand van Rijkswaterstaat tot de rest van het ministerie is een besluit van het vorige kabinet. Het past in de ingezette koers van het departement om beleid, uitvoering en toezicht te scheiden. Het ministerie is verantwoordelijk voor het beleid, Rijkswaterstaat voert uit en de Inspectie Verkeer en Waterstaat controleert.