Bouw Haagse stadstunnel nadert einde
De Hubertustunnel in Den Haag is eind september klaar. Kort na de officiële opening door minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat op 1 oktober 2008 kan het verkeer gebruikmaken van de nieuwe ondergrondse route.
Dat heeft de gemeente dinsdag bekendgemaakt.De Hubertustunnel bestaat uit twee aparte buizen, die door vijf dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er twee rijstroken beschikbaar en er geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
Door zijn lengte van 1,5 km is de Hubertustunnel de langste stadstunnel van het land. Voor het eerst in Nederland is onder gebouwen door geboord, met goed resultaat.
Vanaf 1 augustus sluit het informatiecentrum Hubertustunnel/Noordelijke Randweg de deuren. In totaal heeft het informatiecentrum, dat gedurende de bouw van de tunnel als vraagbaak diende, 16.218 bezoekers over de vloer gehad.
Topdrukte was er vooral tijdens de open dagen in 2006 (ca. 5000 bezoekers) en in mei 2008 (ca. 3400 bezoekers).
De Hubertustunnel wordt in opdracht van de gemeente Den Haag aangelegd door de Hubertus Tunnel Combinatie. De combinatie bestaat uit BAM Civiel, Van Hattum en Blankevoort en Wayss & Freytag Ingenieurbau.