Muis, mier noch tor is veilig voor Rentokil
Het overkomt de besten: een muis in huis. Ze komen binnen bij de schone huisvrouw Miep Kraak en bij sloddervossen, bij bedrijven en bij particulieren: vliegen, mieren, kakkerlakken, torren. Rentokil gaat plagen te lijf, helpt overlast te voorkomen en heeft slimme vallen voor die ene muis.
De complete naam van het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in De Meern heeft, is Rentokil Pest Control. Pest staat hier voor ongedierte, control voor controle - en meer dan dat. Het begrip omvat monitoren, anticiperen, beheersen, sturen en rapporteren, meldt elke brochure van Rentokil.Wesp noch mier, zilvervisje noch vlo is veilig voor de 180 servicemedewerkers van Rentokil die uitzwermen over Nederland. Ook duiven en spreeuwen staan op de zwarte lijst van de ongediertespecialist. De zure uitwerpselen van de vogels beschadigen voegwerk, beton en stenen van gebouwen, hun nesten trekken schadelijke insecten aan. Rentokil heeft uitgekiende ideeën en producten om de duiven in de wielen te rijden zodat ze elders een broedplaats kiezen.
De klanten van Rentokil zijn zowel bedrijven als particulieren. „Bij de eerste ligt de nadruk op preventie, voor de laatsten zijn we er voornamelijk om problemen op te lossen”, zegt marketingmanager Nicole van Veldhuizen. Medewerkers -vakbekwame bestrijdingstechnici- hebben dagelijks met beide groepen te maken.
Met bedrijven sluit Rentokil een contract. Een servicemedewerker inspecteert dan een vast aantal keren per jaar de gebouwen, controleert lokazen en brengt verslag uit. Verder geeft hij adviezen voor wering. Van Veldhuizen: „Wij kunnen die aanbrengen, of klanten kunnen daar zelf mee aan de slag.”
„We zijn een serviceverlenend bedrijf”, benadrukt Van Veldhuizen. „Ons werk is altijd maatwerk, maar de basis is hetzelfde. Het betekent dat we niet alleen een doosje met lokstof neerzetten, maar ook kijken: waar komt de overlast vandaan en hoe kun je die voorkomen.” Goede bestrijding draait volgens haar om de vragen: „Waar doe je wat, wat gebruik je en hoe lang ga je ermee door?”
Ze geeft een paar voorbeelden. „Bij zilvervisjes adviseren we de temperatuur zo laag mogelijk te houden en, als ventileren niet voldoende helpt, een naden- en kierenbehandeling. Muizen kun je bijvoorbeeld tegenhouden door gaten te dichten met schuursponsjes, die ouderwetse Brillosponsjes van ijzerdraad. We hebben ook muisstop, een goedje waar muizen niet doorheen eten.”
Een andere, nieuwe muizenbestrijder is het witte, langwerpige voorwerp dat Rentokil Radar heet, oftewel de ”mouse monitor unit”. De muis loopt via een opening richting de lokstof in het apparaat, een infrarood straaltje verraadt dat hij binnen is, twee klepjes aan de zijkanten schuiven dicht en het knaagbeest zit gevangen. Vervolgens treedt een systeem in werking dat CO(in2( de bescheiden ruimte van de Radar in blaast, waardoor zuurstof verdwijnt, de muis in slaap valt en binnen twintig seconden het loodje legt.
De Radar is tegelijk een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat „integraal” onderdeel is van de manier waarop het bedrijf werkt. Concreet betekent het dat Rentokil de nadruk legt op bestrijding waarbij geen gif gebruikt hoeft te worden, dat servicemedewerkers na een klus hun eigen afval meenemen, waarna het speciaal wordt afgevoerd, en dat een product als de mouse monitor unit de mogelijkheid biedt tot signalering zonder dat de muis gedood hoeft te worden. Van Veldhuizen: „Maar we zijn niet roomser dan de paus. Als je last hebt van beestjes, moet je die bestrijden.”
Rentokil is onderdeel van het beursgenoteerde Rentokil Initial PLC, dat ruim 900 vestigingen heeft in veertig landen en marktleider is op het gebied van serviceverlening in en om bedrijven. Het moederbedrijf voorziet in Nederland, behalve in ongediertebestrijding, in hygiënediensten voor keukens en sanitaire ruimten. Het biedt ook een huurdienst voor linnen en uniformen en regelt planten in kantoren.
De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1927. „De grondlegger behandelde dat jaar de kap van de Westminster Abbey in Londen”, vertelt Van Veldhuizen. „Hij besloot tot samenwerking met een collega die een nieuw middel tegen ratten en muizen bezat. Zij bedachten: wij gaan een dienst verkopen in plaats van een product. In die tijd werden artikelen vaak verkeerd gebruikt. Vanwege de korte houdbaarheid werkten ze niet altijd goed, en soms werkten ze té goed en stierven er mensen.”
Het idee bleek een succes. Het Engelse bedrijf uit de vroege twintigste eeuw zette in 1936 Rentokil Pest Control Nederland op. Het begon „heel klein in de Randstad”, maakte in de jaren 70 een groeispurt door en werd wat het nu is, met 285 werknemers in Nederland.
Door de jaren heen moeten klanten hebben beaamd wat marketingmanager Van Veldhuizen nu samenvat: „Ongedierte bestrijden is een vak. Als wij ons werk goed doen, kan de klant zich op zíjn activiteiten richten.”