Trucker claimt zelfde steun als visser
De trucksector claimt bij de Europese Commissie net zulke royale steun voor de dure diesel als de vissers hebben gekregen.
De visserijsector kreeg vorige week in totaal zo’n 2 miljard euro EU-geld voor zuiniger motoren, beter vistuig en sloophulp wegens de hoge brandstofprijzen en schaarse vis.„Vissers voerden harde acties, met blokkades en betogingen. Zij kregen de hoofdprijs”, stelt Godfried Smit, internationaal medewerker van verladersorganisatie EVO, gisteren.
Via de Europese koepelorganisatie vragen EVO en andere organisaties Brussel nu soortgelijke steun voor zuiniger motoren in vrachtwagens. De maatregel zou gepaard kunnen gaan met een sloopregeling voor oude vervuilende trucks. EVO denkt voor die sloopregeling om te beginnen aan oude circuswagens en sommige trucks voor eigen bedrijfsvervoer. Die hebben nog de Euro 0- of Euro 1-techniek, terwijl net de normen zijn vastgesteld voor de superschone Euro 6.
EVO en collega-organisatie TLN hadden bij overleg met het kabinet vorige maand al 62 miljoen euro gekregen voor vergroeningsmaatregelen. Die moeten de ondernemers helpen energiezuiniger en milieuvriendelijker vrachtwagens aan te schaffen.
De sector zegt te gebukt te gaan onder de recente verhoging van de accijns met 3 cent per liter. Sommige kleine transportbedrijven zijn daardoor in moeilijkheden gekomen.
De organisaties houden bovendien hun hart vast voor de verwachte verhoging van de prijs van het Eurovignet. Nu is dat een vast bedrag per jaar, maar de Europese Commissie stelt voor dat te laten variëren. Vervuilende trucks die veel in de spits of in bebouwing rijden, moeten meer betalen dan andere wagens.
„Voor het volle Nederland komt dat uit op zo’n 20 à 30 cent per kilometer”, schat Smit van EVO. „Dat brengt bedrijven helemaal in problemen. We doen een dringend beroep op de Nederlandse regering daar voorlopig geen gebruik van te maken.”