EVO juicht EU–plan vooor zwaardere trucks toe
Truckers in de EU zouden hun vrachtwagens zwaarder mogen beladen, als het aan de Europese Commissie ligt. De dienst heeft hierover een plan rondgestuurd naar transportorganisaties en milieubeweging.
Idee is het standaard–maximumgewicht van vrachtwagens te verhogen van 40 naar 44 ton in de EU. Nederland heeft nu als uitzondering 50 ton toegestaan, wat volgens het plan zo blijft.Verladersorganisatie EVO uit Zoetermeer is erg blij met het plan. Vrachtwagens kunnen in praktijk zo 4000 kilo meer meenemen. De meeste wagens zijn daar al sterk genoeg voor, onder meer tankwagens. „Het is van de gekke dat vrachtauto’s nu minder mogen meenemen dan mogelijk is. Dat leidt ertoe dat wagens niet goed zijn gevuld en zorgt voor onnodig veel voertuigen op de weg", aldus een EVO–woordvoerder vrijdag.
De organisatie spreekt over een enorme milieuwinst en CO2–reductie. De extra lading vergt nagenoeg geen extra brandstof en haalt een aantal vrachtwagens van de weg, wat ook weer helpt tegen files en het chauffeurstekort. „En het bespaart de ondernemer kosten".
De milieubeweging daarentegen komt met bezwaren. Het stelt dat de zwaardere wagens de wegen en bruggen beschadigen. De milieuclubs zien liever dat er meer vracht gaat naar de spoorwegen.
Dezelfde standpunten zijn te horen rond het idee voor uitzonderlijk lange en zware voertuigen (LZV’s). Nederland en onder meer Scandinavische landen doen proeven met wagens tot zestig ton.
De Europese Commissie onderzoekt nog of een EU–regel kan worden afgesproken voor deze zware wagens, ook wel ecocombi’s genoemd. Vooruitlopend probeert EVO te spreken met enkele Noord–Duitse deelstaten. Als zij de wagens willen toestaan, ontstaat een verbinding tussen Nederland en Scandinavië voor deze lange en zware wagens.