Ruimte in optima forma
Een succes verdient navolging en daarom speelt de nieuwe 308 SW binnen het programma van Peugeot zo’n belangrijke rol. Eigenlijk volgt de auto gewoon zijn voorganger, zodat er in feite niets is veranderd. De hele 308-reeks kent overigens dezelfde basis als de 307, maar dan aangepast aan deze tijd.
De wielbasis van de SW is langer dan die van de hatchback, wat zorgt voor meer ruimte en comfort. De buitenafmetingen zijn in alle richtingen wat toegenomen en ook de spoorbreedte groeide mee. Aan de buitenkant zijn de typische Peugeotkenmerken verder uitgewerkt, zoals de forse ’bek’ in de voorbumper en koplampen van een gigantisch formaat.Vanaf de XS-uitvoering levert Peugeot standaard een glazen dak, dat helaas niet geopend kan worden. Daarin zit ook meteen de beperking van deze voorziening. Met geopende rolhoes komt er enorm veel licht binnen in het interieur, want het glas loopt door tot boven de achterbank. Maar als de zon begint te schijnen, warmt het binnenste van de auto vliegensvlug op. Het komt erop neer dat doorgaans met gesloten rolhoes wordt gereden, anders moet de airco overuren maken.
De achterlichtunits zijn gigantisch van formaat en lopen met de bolling van de spatborden mee.
Beschikbaar volume
Bij de 307 was sprake van een Break met normale achterbank en stalen dak en een SW met glazen dak en drie losse stoelen. Die tweedeling blijft gehandhaafd, maar is nu gekoppeld aan het gekozen uitrustingsniveau. Vanaf de XS staan er drie losse stoelen op de tweede zitrij. Deze kunnen worden verschoven, neergeklapt en afzonderlijk van elkaar verwijderd. Hierdoor kan maximaal van het beschikbare volume gebruik worden gemaakt. Bovendien passen de stoelen ook in de bevestigingspunten op de derde zitrij.
De 308 SW kan als zevenzitter worden uitgerust door er twee losse stoeltjes bij te kopen (600 euro). De bagageruimte van een vijfzitter heeft al een flinke inhoud van 600 liter en laat zich maximaal uitbreiden tot 2149 liter. Daarmee zet Peugeot de 4,50 meter lange 308 SW als een forse auto neer, die vooral door gezinnen volledig op z’n waarde zal worden geschat.
Het interieur van de XS voert een ingetogen combinatie van donkergrijs met aluminium. De randen van de klokken, de ventilatieroosters, de middenconsole en de metaalkleurige portiergrepen zorgen voor het nodige contrast. Een belangrijke verbetering ten opzichte van de 307 zijn de grotere stoelen, die ook tijdens lange ritten comfortabel zitten. Het toegenomen formaat, vooral in de breedte, zorgt voor meer bewegingsvrijheid, terwijl de ruimte achterin daadwerkelijk op drie personen is afgestemd.
De XS-uitvoering omvat onder meer voorstoelen met hoogteverstelling, radio/cd-speler, lederen stuurwiel, elektrisch bedienbare portierruiten rondom en een handbediende airco. De werking daarvan overtuigt niet helemaal; het kost veel tijd om het interieur fatsoenlijk te laten afkoelen.
Compliment
Peugeot biedt het totale motorenaanbod van de 308 ook in de SW aan. Benzinerijders hebben de keuze uit 1,4 tot 1,6 liter 16-kleppers met of zonder turbo en vermogens van 95 tot 175 pk. De dieselkeuze blijft beperkt tot de 110 pk sterke 1,6 liter en de 2 liter, beide uiteraard met roetfilter. De 1,6 liter bewijst zich als een bijzonder prettige machine die voldoende krachtig is en ook lekker stil z’n werk doet. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak kan de motor altijd in zijn optimale toerental worden gebruikt, zowel optimaal voor het verbruik als voor de trekkracht.
De auto heeft met 1470 kilo -mede dankzij het glazen dak- een fors gewicht, maar presteert prima met een top van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,5 seconden. Er is echter geen sprake van een snelheidssensatie en dat is bedoeld als compliment aan het comfort van het onderstel en de isolatie van geluiden.
De Peugeot 308 SW is een uitstekende allrounder met een heerlijk laag verbruik van rond de 1 op 17,5 in de dagelijkse praktijk.
Met 1.6 HDiF-motor in XS-uitmonstering kost de 308 SW 27.550 euro. De prijslijst begint met de 1.4 16V XR voor 20.250 euro.