Economie

Unilever verwacht nog meer winst

Unilever heeft het in het derde kwartaal zo goed gedaan, dat het zijn winstverwachting voor heel 2002 weer naar boven heeft bijgesteld. Vooral de sterke merken als Dove, Axe en Knorr boekten mooie resultaten. Op de effectenbeurs van Amsterdam werden de cijfers van het voedings- en wasmiddelenconcern positief ontvangen. Het aandeel steeg in de loop van de morgen met 4 procent.

Redactie economie
30 October 2002 12:03Gewijzigd op 13 November 2020 23:54
ROTTERDAM - In de zomer van 1957 kwamen de eerste bliksoepen onder de naam Unox op de markt. Die soepen doen het nu nog steeds goed. Zo bleek woensdagmorgen uit de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal door Unilever. Het concern presteert bove
ROTTERDAM - In de zomer van 1957 kwamen de eerste bliksoepen onder de naam Unox op de markt. Die soepen doen het nu nog steeds goed. Zo bleek woensdagmorgen uit de publicatie van de cijfers over het derde kwartaal door Unilever. Het concern presteert bove

Woensdagmorgen maakte Unilever bekend dat in het derde kwartaal de nettowinst tegen actuele koersen met 58 procent steeg tot 780 miljoen euro. De Brits-Nederlandse onderneming schrijft de flinke stijging toe aan een versnelde groei van zijn bekendste merken en een sterke kasstroom. Door de goede gang van zaken verhoogde het concern voor de tweede keer dit jaar zijn winstverwachting. De groei van de winst per aandeel voor bijzondere posten en afschrijving goodwill zal nu naar verwachting uitkomen tussen de 17 en 20 procent.

Het concern richt zich sinds twee jaar met een omvangrijk besparingsprogramma, ”De weg naar groei”, op zijn 400 zogeheten leidende merken. Deze zagen de omzet in de laatste drie maanden 5,4 procent stijgen. Door de verkoop van minder renderende activiteiten en negatieve valuta-invloeden daalde de totale netto-omzet van Unilever in het derde kwartaal met 9 procent tot 11,9 miljard euro. Zonder de valuta-invloeden bleef de omzetdaling beperkt tot 1 procent.

Unilever richt zich op twee pijlers: voeding en huishoudelijke en persoonlijke verzorging. Volgens bestuursvoorzitter A. Burgmans hebben alle onderdelen naar tevredenheid gepresteerd. Het concern denkt dat de leidende merken, zoals Knorr, Omo en Cif, en meer innovaties de omzetgroei verder zullen stuwen.

De strategie van Unilever is te vergelijken met die van concurrent Procter & Gamble. Ook dat concern heeft zijn aandacht gevestigd op bekende merken als Pampers en Crest-tandpasta. Het Amerikaanse concern presenteerde daardoor dinsdag zijn grootste omzetgroei in een kwartaal sinds 1995.

In Europa steeg de autonome omzet van Unilever in vergelijking met het voorgaande jaar 3 procent. Alleen de omzet van ijs daalde door het tegenvallende zomerweer licht. De daling werd volgens het concern nog getemperd door met name het nieuwe softijsje van Cornetto. Bij de wasmiddelen, waar stevig geconcurreerd wordt, verkocht Unilever 4 procent meer producten. Omdat Unilever de prijzenslag echter moest aangaan, bleef de omzetgroei bij wasmiddelen steken op 1 procent.

In Noord-Amerika is Unilever gedurende het jaar steeds meer gaan adverteren. Het concern lijkt in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld als het gaat om voedingswaren. Zo daalde de omzet bij het in de VS bekende Hellmann’s Mayonaise, omdat het bedrijf veel met aanbiedingen heeft gewerkt. Bij het smeerbaar beleg en de bak- en braadproducten handhaafde het concern zijn marktaandeel in een krimpende markt. Door de historisch lage boterprijzen stappen veel consumenten weer over op boter.

Unilever heeft verder last van de economische tegenwind in Turkije. De vraag naar producten daalde door de slechte economische omstandigheden. Hierdoor nam de vergelijkbare autonome omzet met 13 procent af.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer