Binnenland

Regionale treinen vaak vertraagd

Het gaat iets beter, maar reizigers met regionale treinen moeten nog vaak rekening houden met vertragingen. Dat blijkt uit onderzoek van www.treinreiziger.nl, dat woensdag werd gepubliceerd. Provincies en stadsregio’s stelden daarvoor de punctualiteitsgegevens over 2007 van een reeks spoortrajecten beschikbaar.

ANP
16 July 2008 15:42Gewijzigd op 14 November 2020 06:07

De Achterhoek heeft de minst goed presterende lijn. Ruim een derde van de Syntus-treinen op het traject tussen Arnhem en Zevenaar bereikte vorig jaar de bestemming niet op tijd. In 2006 was dat nog een op de vijf treinen. „En er is weinig zicht op verbetering", aldus Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl.Hij wijst erop dat het bewuste traject al in 2005 overbelast werd verklaard door ProRail. Dat betekent dat de capaciteit van de lijn te klein is voor de behoefte van de diverse (goederen)vervoerders. Spoorbeheerder ProRail liet woensdagmiddag weten dat het tracé volgend jaar wordt vernieuwd, met snellere wissels en extra inhaalspoor.

Uit het onderzoek van treinreiziger.nl blijkt dat Arriva en Veolia vorig jaar de concessieafspraken wat betreft het op tijd rijden niet zijn nagekomen. Veolia scoorde met de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) zelfs „ver onder de norm". Bijna de helft van de treinen op deze lijn kwam niet op tijd aan, terwijl was afgesproken dat dit maximaal het geval mocht zijn bij 14,1 procent van de ritten.

Sinds Veolia eind vorig jaar de beschikking kreeg over nieuwe treinen, verbeterde de punctualiteit enorm. Het aantal vertraagde ritten daalde tot ongeveer een op de tien.

Er is meer positief nieuws. Zo kampt slechts één op de honderd treinen op de lijn Zwolle-Kampen met vertraging. Deze NS-lijn is met voorsprong de nummer 1 als het gaat om betrowbaarheid van de dienstregeling. Volgens treinreiziger.nl niet zo verwonderlijk, aangezien het ook de minst complexe spoorlijn van Nederland is. Er rijden slechts stoptreinen, om het half uur.

Andere lijnen die goed scoren als het gaat om op tijd rijden, zijn Apeldoorn-Zutphen (97,4 procent, NS), Zutphen-Oldenzaal (96 procent, Syntus), Maastricht-Kerkrade (95,4 procent, Veolia) en Almelo-Mariënberg (94,9 procent, Connexxion/Syntus).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer