ABN Amro waarschuwt voor risico’s internetbankieren
ABN Amro waarschuwt sinds dinsdag haar klanten die internetbankieren voor de risico’s die het elektronisch verstrekken van betalingsopdrachten kan hebben. De bank reageert daarmee op het tv-programma Netwerk, waarin werd aangetoond dat derden kunnen meekijken als een klant bijvoorbeeld transacties uitvoert.
In Netwerk was maandagavond onder meer te zien hoe derden in bedrijfsnetwerken saldo-informatie, inlogcodes en wachtwoorden kunnen meelezen. Het probleem is al sinds augustus bij de banken bekend, maar ze hebben het niet naar buiten gebracht.
ABN waarschuwt nu haar klanten via de eigen website. „In theorie kan een en ander misgaan. De veiligheid van Internet kan nooit voor 100 procent worden gegarandeerd,” zo erkent de bank online. ABN Amro adviseert daarom haar klanten altijd te controleren of hun internettransacties juist zijn verricht en of er niet mee is gerommeld.
De Postbank geeft evenmin volledige zekerheid. Deze bank, onderdeel van het financiële concern ING, heeft nog geen nadrukkelijke waarschuwing doen uitgaan.
Dat derden die over inlogcodes en wachtwoorden beschikken daarvan misbruik kunnen maken, is volgens ABN Amro, de Postbank en de Rabobank nauwelijks denkbaar. Stuk voor stuk schotelen zij hun klanten een aantal voorzorgsmaatregelen voor, waardoor de kans op geknoei rond het internetbankieren tot bijna nul wordt gereduceerd.
Het gaat onder meer om het installeren van een anti-virusprogramma en een zogenoemde firewall tegen hackers, het controleren van de verbinding en het gebruik van nieuwste versies van de besturingsprogramma’s. Ook wordt internetters op het hart gedrukt voorzichtig te zijn met het downloaden van software.