Budweiser voorlopig niet groots in Nederland
De overname van de Amerikaanse brouwerij Anheuser–Busch, de producent van Budweiser, door het Belgisch–Braziliaanse InBev zal niet direct de Nederlandse biermarkt opschudden. De overname kan Heineken wel opzadelen met hevigere concurrentie op de belangrijke Amerikaanse markt.
InBev, producent van onder meer Stella Artois, Jupiler en Beck’s maar ook van Nederlandse merken als Dommelsch, Hertog Jan en Oranjeboom, wil Budweiser opnemen in zijn reeks internationale topmerken. Dit zou kunnen betekenen dat InBev Budweiser ook in Nederland duidelijker zal willen profileren. Het merk is nu amper op de Nederlandse markt te vinden.Volgens een woordvoerder van InBev is het echter veel te vroeg om uit te gaan van een belangrijkere positie van Budweiser in Nederland. „Eerst moet de deal worden afgerond en goedgekeurd, daarna moet de organisatie opnieuw worden ingedeeld en daarna zien we verder".
Het opzetten van een nieuwe organisatie „zal nog een zware opgave zijn", aldus analist Richard Withagen van zakenbank SNS Securities. Het is volgens hem ook nog de vraag of de fusie zo succesvol zal zijn als die tussen Interbrew en AmBev, waaruit InBev in 2004 ontstond. Heineken hoeft volgens analisten in Europa dan ook niet te vrezen voor grotere concurrentie door het samengaan van de twee biergiganten.
Op de Amerikaanse markt kan de concurrentie voor Heineken wel heviger worden. Het ’premium’ bier van Heineken zal daar te maken kunnen krijgen met concurrentie van andere, in Amerikaanse ogen sjieke, Europese bieren als Jupiler en Stella Artois.
Op dit moment neemt InBev een bescheiden positie in op de Amerikaanse markt voor duurdere bieren. Dankzij het distributienetwerk van Anheuser–Busch zou het in staat moeten kunnen zijn die aanwezigheid flink uit te breiden.
In een reactie stelt Heineken zich geen zorgen te maken over de positie op de Amerikaanse markt. „We zijn een sterke speler in het groeiende importsegment in Amerika. De markt zal hierdoor niet veranderen."