Optimisme huisarts helpt bij alledaagse klachten
Patiënten die met alledaagse klachten bij de huisarts komen, knappen op als de dokter optimistisch en duidelijk is over de aard en de oorzaak van de klacht. Als patiënten ook emotionele problemen hebben, is optimisme echter onvoldoende.
Dat blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg Nivel in het Britse onlinetijdschrift BMC Family Practice. Alledaagse klachten als hoofd–, buik– en keelpijn zijn goed voor 40 tot 80 procent van de consulten bij huisartsen.Als huisartsen een duidelijke verklaring voor de klachten geven en optimistisch zijn over het verloop – „het duurt een of twee weken en dan is het over" – voelen patiënten zich twee weken na het consult beter en zijn ze minder ongerust.
Bij patiënten die behalve de alledaagse klachten ook emotionele problemen hebben, helpt zo’n aanpak niet. Die moeten eerst extra aandacht krijgen. “Dit toont aan hoe belangrijk het is dat de huisarts in het consult van meet af aan aandacht heeft voor zowel de medische als de psychosociale kant van het verhaal van de patiënt”, zegt Nivel–onderzoeker Sandra van Dulmen.
Hoewel de alledaagse klachten een fors deel van hun werklast veroorzaken, vinden huisartsen ze meestal van ondergeschikt belang. Patiënten hebben geen hoge verwachtingen van het consult. Dat verklaart volgens Van Dulmen waarom consulten voor alledaagse klachten zowel voor huisarts als patiënt vaak niet erg bevredigend zijn.