Winst Philips boven verwachting
Philips heeft in het tweede kwartaal meer winst gemaakt dan verwacht. Het elektronicaconcern boekte een winst voor rente, belastingen en amortisatie (ebita) van 413 miljoen euro, zo maakte het maandagmorgen bekend.
Analisten rekenden in doorsnee op een bedrijfsresultaat van 368 miljoen euro.De lichtdivisie was de drijvende kracht achter de winststijging. Philips Lighting overtrof de gemiddelde verwachting van analisten met een bedrijfsresultaat van 202 miljoen euro, ruim 40 miljoen meer dan een jaar eerder. Dat kwam mede door de bijdrage van de Amerikaanse lampenfabrikant Genlyte, die Philips vorig jaar heeft overgenomen.
De medische tak viel licht tegen met een bedrijfsresultaat van 195 miljoen euro. Het onderdeel moest lasten nemen van in totaal 35 miljoen euro in verband met de overname en integratie van onder meer het Amerikaanse Respironics. Daardoor werden de bijdragen van recent overgenomen bedrijven deels tenietgedaan.
Philips Consumer Lifestyle, de tak die onder meer televisies, elektrische tandenborstels en koffiezetapparaten maakt, presteerde beter dan verwacht. De divisie boekte een bedrijfsresultaat van 83 miljoen euro, tegen 106 miljoen euro vorig jaar. In dat cijfer zijn forse herstructureringlasten verwerkt die Philips nam om de winstgevendheid te verbeteren.
Onder de streep hield Philips 720 miljoen euro over. Dat is fors minder dan vorig jaar, toen de nettowinst in het tweede kwartaal uitkwam op 1,57 miljard euro. Een vergelijking met het nettoresultaat van vorig jaar is echter nauwelijks te maken door verscheidene eenmalige baten en lasten.
Zo kon Philips dit jaar een boekwinst bijschrijven van 780 miljoen euro op de verkoop van aandelen in de Taiwanese chipfabrikant TSMC. Vorig jaar haalde het op die manier een bedrag van ruim 1,2 miljard euro binnen. Dit jaar schreef Philips bovendien bijna 300 miljoen euro af op zijn belang in de voormalige halfgeleidertak NXP.
De omzet van Philips groeide van 6 naar 6,5 miljard euro. De omzetgroei in Noord-Amerika bedroeg 23 procent, maar dat kwam voornamelijk door overnames. Op vergelijkbare basis was de groei in opkomende markten het sterkst: 16 procent. Philips verwacht dat die groei ook in de rest van het jaar doorzet.
Philips gaat ervan uit dat het dit jaar de doelstellingen uit zijn strategische plan Vision 2010 haalt. Volgens dat plan moet Philips tot 2010 jaarlijks een omzetstijging van 6 procent realiseren. In dat jaar moet de winstmarge gestegen zijn tot tussen de 10 en de 11 procent. In het tweede kwartaal bedroeg die 6,4 procent, evenveel als in dezelfde periode vorig jaar.