Philips gaat samenwerken met Ikea
Philips gaat wereldwijd samenwerken met het Zweedse Ikea, fabrikant en verkoper van huisraad. De bedoeling is dat producten van Philips, zoals kleurentelevisies en dvd-spelers, worden geplaatst in de meubels die in de winkels van Ikea worden getoond. Het elektronicaconcern maakte dit dinsdag bekend.
Philips wordt ook de voorkeurleverancier van alle consumentenelektronica die Ikea te koop aanbiedt. De samenwerking, waarover geen financiële details worden verstrekt, wordt mogelijk nog uitgebreid. Ikea trekt wereldwijd jaarlijks 300 miljoen bezoekers naar zijn winkels.
De samenwerking met Ikea past in de marketingstrategie van Philips, die onder leiding van bestuursvoorzitter G. Kleisterlee is ontwikkeld. Door aansluiting te zoeken bij topmerken probeert Europa’s grootste elektronicaconcern zijn eigen naamsbekendheid te vergroten.
In dat kader sloot Philips eerder samenwerkingsverbanden met ’s werelds bekendste sportmerk Nike en met de Amerikaanse pc-gigant Dell. De strategie moet Philips afhelpen van zijn oude kwaal: kwaliteitsproducten voor de consumentenmarkten ontwikkelen, maar ze slecht weten te verkopen.