Verbreding wegen snel aangepakt
De plannen om tientallen wegprojecten uit het slop te halen of versneld uit te voeren, komen dankzij een wijziging van de Spoedwet wegverbreding weer op stoom.
De ministerraad is vrijdag akkoord gegaan met het wijzigingsvoorstel van de ministers Eurlings van Verkeer en Cramer van Milieu.De originele Spoedwet wegverbreding is in 2003 ingevoerd om een reeks belangrijke wegwerkzaamheden snel te kunnen uitvoeren. Dat leek aanvankelijk te lukken, maar de strenge luchtkwaliteitseisen gooiden roet in het eten.
De bewindslieden gaan de spoedwet daarom wijzigen. Op dit moment wordt bij wegaanpassingsbesluiten nog gerekend met grote onzekerheidsmarges. Dat leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid. In de gewijzigde spoedwet komt een aantal vuistregels waardoor de nodige berekeningen sneller en eenduidiger kunnen worden uitgevoerd.
Bij een wegverbreding worden voortaan alleen de milieueffecten van de uitbreiding voor een beperkt gebied berekend. Alleen het gebied tot en met de volgende aansluiting en tot een kilometer aan weerszijden van de weg telt mee. De luchtkwaliteit in het gebied daaromheen gaat mee in de landelijke meting.
Eurlings lichtte vrijdag na afloop van de ministerraad toe dat Nederland voortaan niet verder gaat dan de Europese regels eisen. Hij heeft de Raad van State gevraagd met spoed een advies te geven over de wetsaanpassing. Zodra de wet is aangenomen, kunnen 43 wegprojecten worden aangepakt. Het gaat daarbij om bekende verkeersknelpunten zoals de A12 bij Gouda, de A1 bij Diemen en de A2 bij Everdingen. Ook op de A9 bij Raasdorp, de A10 zuid bij knooppunt Nieuwe Meer en de A13 bij Delft kan er asfalt bij. Dat geldt eveneens voor de A50 bij knooppunt Beekbergen en de A4 bij de aansluiting met het Prins Clausplein.
Milieudefensie reageerde teleurgesteld. De VVD daarentegen is blij met de plannen, al waarschuwt Kamerlid De Krom ervoor dat de wetswijziging nog kan stuklopen op de „idiote” luchtkwaliteitsregels voor fijnstof.