Groente goedkoop uit de grond en duur in het schap
Er gaapt een groot gat tussen de opbrengsten van groente- en fruittelers en de prijs in de supermarkt. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Productschap Tuinbouw. Het verschil is „minimaal het dubbele”, zei een woordvoerder dinsdag.
In september kreeg de gemiddelde teler bijvoorbeeld voor een kilo andijvie 44 cent, terwijl in de supermarkt dezelfde kilo andijvie bijna 1 euro duurder was: 1,41 euro. Dat is een verschil van 250 procent.
Bij paprika’s was het verschil nog duidelijker. In mei tot oktober ontvingen de telers gemiddeld 1 euro voor een kilo groene paprika’s. De supermarkten verkochten de paprika’s voor 4 euro. Bij een kilo losse tomaten was het gat meer dan 1 euro.
LTO-Nederland ziet volgens een woordvoerder „met lede ogen” het gat steeds groter worden. „De verhouding tussen teler- en schapprijs is al enkele jaren zoek.” Volgens hem kan een veiling als The Greenery steeds minder tegenwicht bieden aan de grote inkopende supermarktketens. „De teler is niet in staat om zijn stijgende kostprijs helemaal door te berekenen.”
LTO ziet dat steeds meer telers in de financiële problemen komen, al kan de tuindersorganisatie geen aantallen noemen. „Wij gaan ons beraden hoe we beter onze producten kunnen verkopen.”
Volgens directeur T. Roos van de brancheorganisatie voor de supermarkten Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is het grote verschil tussen teler- en supermarktprijzen een bekend fenomeen. „De teler vergeet wat er allemaal tussen ligt. De prijs van de grondstof is maar een klein deel van de consumentenprijs. Daarbij komen kosten voor transport, koeling, verpakking en winkelpersoneel.”
Roos erkent dat supermarkten meer marge halen op verse waar dan op een fles cola. Volgens hem moeten de supermarkten ergens hun winst halen. „Als je een tweede fles cola aanbiedt voor de helft van de prijs, blijft daar weinig marge over.” Een supermarktondernemer haalt gemiddeld 2 procent nettowinst. Bij groenten en fruit ligt dat volgens de directeur op „3 tot 4 procent”.
Roos ontkent geruchten uit de telersbranche dat supermarkten gezamenlijk afspraken zouden maken over de inkoopprijzen. „Integendeel. Supermarkten zijn elkaar grootste concurrenten.”
Directeur H. van Es van veiling The Greenery (met 3000 aangesloten telers) ziet evenmin dat supers inkoopafspraken maken. „Blijkbaar zijn we als consument bereid de prijzen in de supermarkten te betalen.”